Re: AGP 4x

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Sat 27 Jan 2007 - 11:39:11 MET

news:2007012709100600@grush.one.pl...

> Pamięć osiąga ten gigabajt na sekundę tylko w bardzo krótkich
> porywach (burst kilkudziesięcio-słowowy). Na dłuższą metę
> przepustowość spada o kilkadziesiąt-kilkaset megabajtów na
> sekundę

Heh, nie wiedziałem. Ale dlaczego w takim razie socketA nie zyskuje
praktycznie nic na Dual Channel ? Przy założeniu że puszczamy synchronicznie
FSB i pamięć np. na 166MHz, to podczas tych kilkuset-megowych lagów, drugi
kanał powinien zapewniać ciągły dostęp ? Czy może komunikacja NB-CPU też ma
takie lagi i przy FSB 166 zostaje realnie znacznie mniej niż te teoretyczne
2700MB/s ?

> w zależności od ustawień.

Tzn. ustawień czego ? Jak się ustawi zegar pamięci na te 133MHz, to są
jeszcze jakieś "fluktuacje" transferu ? Bo chyba nie mówisz o timingach ?

> Poza tym należy pamiętać,
> że procesor w tym czasie też musi mieć dostęp do pamięci,
> nie może przecież na ćwierć sekundy być odcięty ;)

Ale prędkość AGP jest istotna przede wszystkim przy transferze z bufora
tekstur AGP ("AGP Texture Size"), który "z definicji" jest odłączany od
reszty RAMu. Taka była idea AGP, jako rozwiązania całkowicie niezależnego od
wszelkich innych urządzeń poza kartą grafiki. Pominę już, że później
rozszerzono AGP o dodatkowe mechanizmy usprawniające - Sideband Adressing i
Fast Write.

> Efektywnie zatem pamięć może zaoferować złączu AGP powiedzmy
> 400 MiB/s, a to jest poniżej progu AGP x2.

No i trzeba tu dodać istotny szczegół, że gdy ilość tekstur (regulowana w
grach parametrem "Texture Size / Quality") mieści się w całości we własnej
pamięci karty grafiki to wogóle tryb AGP przestaje mieć znaczenie. Można
całkiem wyłączyć AGP i praktycznie nie powoduje to spadku wydajności

> Pomijam już fakt, że Apollo Pro 133 ma niskie transfery i
> w efekcie może się okazać, że znajdziemy się w okolicach
> 266 MiB/s, a więc trybu AGP x1.

A to już trzebaby sprawdzić empirycznie na jakimś syntetycznym benchmarku.
Któryś 3dMark bodajże miał taki specjany test, mierzący wydajność AGP.
Trzebaby włączyć AGPx2 i ustawiać kolejno zegar pamięci na 133, 100, 66 MHz
i sprawdzać czy są zmiany w wydajności.