Re: Printserwer a urządzenia wielofunkcyjne

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 21 Jan 2007 - 12:59:51 MET

** Rafał Łukawski wrote:

> Istota w tym, że interesuje mnie klasyczny printserwer współdzielący
> drukarke z możliwościa wykorzystania (już niekoniecznie przez sieć a
> np. poprzez PC) pozostałych elementów typu skaner, fax itp. Pierwsze
> co mi przyszło do głowy to dodatkowy port USB, do połączenia z
> komputerem, gdzie właśnie możnaby skorzystać ze skanera, faxu i ew.
> drukarki w sposób bezpośredni. Niestety z czymś takim jeszcze się nie
> spotkałem

Bo jeżeli idzie o drukowanie to jest to dosyć prosta sprawa, po sieci
wydruk idzie w jakimś konkretnym protokołem (SMB, LPD czy cokolwiek),
po stronie urządzenia (printservera) to właściwie komunikacja odbywa
się praktycznie jednokierunkowo - po prostu do drukarki zostaje wysłany
plik z wydrukiem, który to drukarka ta zrozumie.

W przypadku faksu identycznie tylko do pliku z wydrukiem musi być
dołączony gdzieś nr docelowy (np. w jakimś tagu czy nazwie wydruku),
komunikacja odbywa się tak samo jak w przypadku drukarki.

Z skanerem największy problem bo ani nie ma standardowego protokołu
skanowania po sieci (no jest SANE) no i komunikacja jest głównie
dwukierunkowa. My mamy w pracy taki kombajn co skany po prostu
zachowuje na dysku, możesz się z nim połączyć via WWW czy SMB i pobrać
te pliki.

(...)

> Znalazłem coś dla Canona MF57x0 - AXIS 1650 (także współdzielenie
> skanera - nie wnikałem w jaki sposób):
> http://www.axis.com/products/axis_1650/index.htm

> Po pobieżnej analizie w Polscie dość trudno dostępne, znalazłem
> jedynie w techdacie, niestety stan magazynowy 0 ;) do tego cena taka
> sobie :/

Ja na Twoim miejscu jeżeli bym potrzebował takiego urządzenia to są
dwie opcje:

1. Kupił większe urządzenie z wbudowanym serwerem druku, faksowania i
   skanowania. Wydatek rzędu kilku tys. zł.

2. Kupił small-form-pc, postawił na nim Linuksa z serwerem drukowania i
   serwerem skanowania (via WWW lub via SANE), podłączył do niego
   (wspieraną, ale z tym nie dużego będzie problemu) drukarkę i
   wystawił w ten sposób do sieci. Wydatek rzędu 800zł.