Re: Trwałość danych na HDD

Autor: Vituniu <vituniu_at_poczta.fm>
Data: Mon 15 Jan 2007 - 12:25:48 MET

> Jak wygląda trwałość danych zapisanych na HDD?
> Czy fakt, że dysk leży w szafie wpływa na trwałość
> zapisanych tam danych?

Gdzies tak miedys czytalem, ze trwalosc zapisu
na dyskach twardych szacuje sie na 10 lat.

Dodajac do tego mozliwosc uszkodzenia mechanicznego
HDD nie nadaje sie do dlugoterminowego archiwizowania danych.

Z kolei nosnik DVD jest czuly na UV, wilgoc,
i czort wie co jeszcze... Jednak co pare lat mozna
niewielkim kosztem go odswiezyc (kopiujac na
nowy nosnik) a prawdopodobienstwo zniszczenia
plytki porzez upuszczenie jej na podloge jest znikome. ;)

> Pytam, bo backupy danych robię głównie na HDD
> (są to ogromne ilosci zdjęć i nieskompresowanych
> filmów z kamerki).

Ja bym jednak wypalal na dobrych plytach DVD.
Za dwa lata przekopiowal na nowe...
Za kolejne dwa - pewnie juz na BlueRay'a albo inne HDDVD,
Za kolejne dwa lata...

A w medzyczasie jeszcze jakas konwersja danych,
bo przeciez za 20 lat swiat o dzisiejszych kodekach
moze zapomniec...

> Czy warto takie dane na HDD odświeżać, tzn. np. raz na rok
> skasowac i nagrac ponownie?

Czy ja wiem.... Za 10 lat moze sie okazac, ze nie masz
jak tego dysku podlaczyc, bo sie standardy pozmienialy... ;)

Pozdrawiam,
Vituniu.