Re: dyski ATA i SATA - duze roznice w grach?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sun 07 Jan 2007 - 17:34:45 MET

archimonde2@poczta.onet.pl <archimonde2@poczta.onet.pl> wrote:

> Uruchomilem GOthic3PL (strasznie wooolne ladowanie gry) gdzie w systemie
> mam tylko dyski ATA - w dodatku tasiemka 33 poniewaz tylko taka na
> dlugosc pasuje mi w obudowie.

            To czym predze ja zmien na 80 zylowa. Roznica bedzie zasadnicza, bo
przy obecniej ograniczasz dysk do UDMA33, w praktyce to ~30 MB/s transferu
nawet przy dyskach wyciagajacych spokojnie 65 MB/s W UDMA100/133.
KJoszt smieszny rzedu 5-8 zl, spokojnie w dobrym sklepie da sie dobrac
ospowiednia dlugosc, w najgorszym razie mozna nizej przeniesc dysk, a wyzej
napedy optyczne, ktorym tasma 40zylowa spokojnie wystarczy.

> Na plycie mam tez SATA i teraz pytanie

            Zmien tasme a nie dysk, a odpalanie duzych gierek z najszybszego
dysku w systemie nie zaszkodzi. Mozesz sobie zalozyc katalog "Games/Gry"
czy jak ktow woli na najszybszym dysku i tam instalowac gierki - nawet pod
win32 instalacja programow nie musi koniecznie przebiegac wg zasady enter-
enter-enter, klik, klik.

> czy uruchamiajac gry z nowego dysku na SATA bedzie widac bardzo
> zauwazalny wzrost wydajnosci w grach??
> nie interesuja mnie jakies benchmarki ale wasze osobiste doswiadczenia w
> takich sytuacjach

            Owszem, ale rownie dobrze i o wiele taniej wyjdzie zmiana tasmy i to
co napisalem wyzej. Co prawda nie wiem jak Ghotic (jesli masz mniej niz
1,5GB RAM to ta gierka podobno mocno swappuje - takie czasy) ja tam grywam
srednio raz ~1,5roku po zmianie karty graficznej by sobie to jakos
uzasadnic, ostatnio z miesiac temu w Doom3 i widzialem ze jest spora
roznica w szybkosci ladowania gierki w zaleznosci czy byla ladowana ze
starej Barracudy4 80 GB 2 MB cache (43-25 MB/s transfer, srednio 34,7 MB/s)
czy z Samsunga SP1213N 120 GB 8 MB cache transfer 65-35 MB/s, srednio 46,2
MB/s.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl