Re: Laczenie dyskow z/bez 48bit LBA

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Fri 05 Jan 2007 - 15:59:25 MET

Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> wrote:

> Adresowanie 48-bitowe nie wpływa na obsługę dysków, których wielkość
> nie wymaga jego zastosowania.

            Dziekuje za odpowiedz i utwierdzenie mnie w przypuszczeniach,
ze jednak nie bedzie problemu. Napatrzylem sie jednak na tyle dziwnych
niezgodnosci w pecetach, ze wolalem jednak spytac.

> A co do W2k i SP4 - sama integracja nie wystarczy, trzeba jeszcze włączyć
> ręcznie obsługę dużych dysków odpwiednim kluczykiem w rejestrze
> (EnableBigLba);

            Wiem, doszukalem sie w MS KB tego
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\
EnableBigLba (DWord) 1. Ta baza jednak sie przydaje, choc i tak
wygodniejsze jest chyba uzycie malego (69kb) EnableBigLba z 48bitlba.com

A tak na marginesie: przegladalem niedawn popularnosci stron/domen w sieci
za 2006 r. i jedyna ktora wyprzedza Google, zajmujac tym samym pierwsze
miejsce, jest domena Microsoftu. Jak dla mnie ZONK - jak to jest liczone?
Czyzby lacznie z automatycznymi polaczeniami generowanymi przez
WindowsUpdate, sprawdzniem componentow systemu przez ctl.microsoft.com itp?
Bo az nie chce mi sie wierzyc w taka popularnosc "reczna" - baza wiedzy MS
owszem jest przydatna, ale z tego korzysta sie od przypadku do przypadku
jak jest problem, a z google kilka-kilkanascie razy dziennnie i to
niezaleznie od OSa - nie tylko MS, ale i MacOS czy wszystkie systemy
uniksopochodne. Tak samo z Hotmail - z tego korzysta sie "z przymusu" w
polaczeniu z MS Passport jesli chce sie uzyskac odpowiedz, klucz itp, ale
przeciez nie do normalnej poczty - Hotmail i Yahoo z automatu odsiewa
przeciez wiekszosc filtrow antyspamowych.

> a ponieważ nie da się tego zrobić na etapie instalacji systemu, to
> proponuję postawić go na partycji mniejszej niż 128 GiB, a resztę dysku
> spartycjonować dopiero po włączeniu tego kluczyka.

            Dalibog Wacpan, to herezja 128 GiB partycja systemowa ;)
Nie tak dawno przestawilem sie dopiero z systemowki 4 GiB na 8 GiB, bo
oprogramowanie puchnie, a 8GiB przy NTFS zapewnia jeszcze znosny cluster.
O EvilOS AKA MS Vista nawet nie chce myslec, bo ludzie raportuja ze to
sie nie instaluje tylko wali calosc danych z plyty na dysk, lacznie z
filmami demonstracyjnymi. Ja wiem ze teraz jest podaz przestrzeni dyskowej,
ale bez przesady - warto jednak by instalacja trwala troche dluzej (w koncu
robi sie ja raz na kilka lat, do zmiany sprzetu, przynajmniej w teorii)
koszem mniejszej zajmowanej powierzchni przez system i tym samym latwiejszego
tworzenia backupow - przy takiej ilosci miejsca jak ma zajmowac Vista to
znowu backup partycji systemowej bedzie sie roblo zaglujac DVDR, albo od
razu na HD-DVD/BD. W tej chwili pelny backup 8GiB partycji systemowej w2k
zajmuje mi ~2,8 GiB po kompresji, przy zajetych ~5,8 GiB.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl