Re: Jak zmodernizować ten komputer?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 04 Jan 2007 - 23:39:17 MET

Arti <otz@icpnet.pl> wrote:

> Czy warto wymienić procesor na A64 X2 4200+?

            To pytanie musisz sobie sam zadac. Czy do tego co robisz CPU jest za
wolny, czy tez po prostu Cie korci. IMHO lepiej najpierw krecic, a dopiero
potem zmieniac.

> Pytam bo to ostatnie chwile na zakup CPU z podstawką na S939 a raczej
> przesądzony jest zakup wiekszej ilości pamięci.

            Trudno tu cos powiedziec - jesli masz mozliwosc przyzwoicie sprzedac
to dobrze byloby jednak przesiasc sie na AM2 i DDR2 zanim wpakujesz wieksza
ilosc gotowki w RAM. Chocby dlatego by miec swobode wymiany CPU i dolozenia
pamieci za ~rok. Z drugiej strony wymiana plyty to stawianie systemu od
zera i mnostwo roboty, a jesli to najpopularniejszy ostatnio WinXP OEM to
w zasadzie licencja idzie sie kochac, a to zawsze 300-580 zl w plecy.
I niech ktos mi powie ze licencja MS nie hamuje rozwoju sprzetu. Nie kazdy
jest "przecietnym amerykaninem" czy nalezy do "80% gospodyn domowych z
Gdanska" i traktuje peceta jak magiczne pudlo - jak jest za wolny to po
kilku latach wymienia sie w calosci na kolejne pudlo.

> Kolejne pytanie jeżeli teraz mam 2x 256 MB w dualu i dokupię 2 x 512MB
> obsadzając wolne sloty to nie będzie problemu z trybem dual channel?

            Raczej bedzie. Sporo plyt zle znosi 4 modluly RAM (nie wiem jaka masz
wersje kontrolera w tym A64 3000+) i dodatkowo wymaga obsadzenia wszystkich
gniazd takimi samymi modulami przy obsadzeniu 4 modulow.

> Generalnie nie chodzi o zakup nowego zestawu a o "podrasowanie"
> istniejącej konfiguracji. Zastosowanie : gry, amatorska obróbka video.

            Najtanszym kosztem to ja bym dolozyl taka sama kosc 512 MB do lacznie
1 GB RAM i krecil tego A64 3000+. Wiecej w odchodzacy S939 i DDR1 nie ma za
bardzo co inwestowac, no chyba ze ma sie nieszczescie przypisanej plyty do
OSa. Swoja droga - wreszcie UOKiK wzial sie za prowizje bankowe przy
transakcjach kartowych, to i za ten nieszczesny pomysl z "automagicznym"
przywiazywaniem sie XP do plyty tez moglby sie wziac. Jak dla mnie to nie
wynika wprost w zadnym razie z tesci samej licencji, a jest to wiazaca
i niedozwolona tym samym w obrocie konsumenckim interpretacja umowy -
por. art 385(3) pkt 9 kc.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl