zwis komputera uzależniony od ilości pamięci RAM

Autor: R.R.R. <rafal_at_ubuntu.ubuntu>
Data: Tue 26 Dec 2006 - 12:47:36 MET

Witam!

Mój sprzęt to:

Athlon 64 3000+
Gigabyte K8NS
2x512DDR GOODRAM
Radeon 9200

Przy domyślnych ustawieniach w biosie komputer wiesza się przy ładowaniu
systemu operacyjnego. Sprawdzałem na kilku różnych linuksach: Ubuntu
5.10 6.06, 6.10, Fedora 6, Suse 10.0 i 10.1 (w przypadku ubuntu 6.06
oraz Suse 10.1 zarówno systemy 32. jak i 64. bitowe). Efekt zawsze taki
sam - zwis jakiś czas po starcie środowiska graficznego, jeszcze zanim
wszystko się "wczyta". W toku poszukiwań odkryłem, że przy włożonej
tylko jednej (ale obojętnie której) kości pamięci 512MB _wszystko_
działa ok. Zero zwisów i niespodzianek. Pierwsza kość ok, druga ok, ale
razem zwis.

No ale zależy mi jednak by mieć te 1024MB więc pobawiłem sie trochę w
biosie:

Gdy zmieniłem cos takiego:
DDR Clock - Auto
CPU / DDR Clock Ratio - 2/2
DDR Speed - 400

na takiego:
DDR/Clock - Manual
CPU/DDR Clock Ratio - 2/1
DDR Speed - 200

to ... jakoś działa. Nie zwiesza się przy starcie, praca też stabilna,
ale przy próbie wylogowania czasem (20%) się zwiesi oraz w 70% przy
wyłączaniu komputera.

Dodam, że sprawdzałem moje kości na innym komputerze - w/w systemy
ruszają bez problemu. Pożyczyłem od sąsiada kości pamięci (jakieś
kingstony) i to samo - jedna kość działa a dwie jednocześnie - zwis. Tak
więc nie wygląda to na problem z kościami a z ... płytą? prockiem?

Zestaw płyta + proc + kości kupiłem równo rok temu - mają ztcp 3 lata
gwarancji. To normalne zachowanie(?!?), coś trzeba ustawić jeszcze
inaczej czy reklamować?