Re: GF6200 czy R9550?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 23 Dec 2006 - 18:51:20 MET

 K <kurt76@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

> wg benchmarka podstawowe wersje 128mb 9550 i 9600a nominalnie jak i
> podkręcone wypadają minimalnie lepiej dla 6200a:
> http://tinyurl.com/

            Znowu ten artykul - za pisanie takich "obniektywnych" testow autor
powinien zostac skazany na dozywotnie ich czytanie. Juz kilka razy pisalem
tu o tworczosci "specjalistow" podkrecajacych R9550 RivaTunerem (zdradza to
niejako obiektywizm i codzienne przyzwyczajenie do kart nVidii) czy
piszacych kolejny raz o koniecznosci zmiany biosu karty, bo driverow
firmowanych przez OmegaDrivers, NGO czy inne grupy nie znaja, alo nie chca
znac. No i to idiotyczne porownywanie silnika geometrycznego i pixel shader
gdzie przy 4 PS wiadomo ze to musi sie skalowac niemal liniowo z
czestotliwoscia, a ci najpierw porownuja RV350 do NV44 odpowiednio 250/400
do 350/500 a po OC 350/500 do 403/610 i oczywiscie zwracaja uwage na wyniki
syntetyczne (gdzie 3dsmark zawsze sztucznie premiuje nowsze bajery, nawet
jesli nie przeklada sie to w zaden sposob na wynik w gierkach). O tym ze
nawet przy tej pierwszej dysproporcji zegarow (bez OC) RV350 idzie w
testach 3dmarka game1-4 leb w leb (poza ostatnia), a po OC wyprzedza nadal
wyraznie wyzej taktowaney NV44 64bit oczywiscie w tekscie nie wspomniano.
Co ciekawe porownywano choldzonego pasywnie R9550 gigabyte do chlodzonego
aktywnie GF6200a - rownie dobrze (i obiektywnie) mozna bylo porownywac do
chlodzonego cieklym azotem GFa. Byle pokowy R9550 z normalnym chlodzeniem
jak chociazby Sapphire (a nie dobrze chlodzony i z pamieciami 2,8ns GeCube
RV360 do ktorego dalem tu link), dziala spokojnie na 400-430 rdzen, 500-550
pamiec, a przy chlodzeniu i pamieci gecube ~550 rdzen ~750 pamiec. Wtedy
GF6200 jest w normalnych gierkach nie do podskoczenia RV350.
No i jeszcze "dziwny" wybor jako jedynej gierki Dooma3 - czyli tytulu jak
zaden inny faworyzujacego silnik nVidii. Co ciekawe wynikow z FarCry juz
nie zestawiono (ograniczajac sie do "pokrzepiajacego" stwierdzenia ze
GF6200 niezle radzi sobie w 800x600) bo zburzyloby to teze redakcji i
komputroinika majacego zapewne nadwyzki GF6200, ze 64bit jest jednak dobrym
rozwiazaniem.

            Tak dla wyjasnienia - nie jestem zadnym fanatykiem ATI - dwie karty
temu mialem nvidie, potem ATI, teraz znow nVidie - kupuje po prostu to co
sie aktualnie bardziej oplaca jesli chodzi o stosunek cena/wydajnosc w
srednim-nizszym segmencie (aktualnie GF7600GS@GT GDDR3), ale po prostu krew
mnie zalewa jak czytam takie "obiektywne" recenzje. Nie mam powodow by
watpic w uczciwosc benchmarka, ale od kiedy jest przybudowka Komputronika
ostronie podchodze do kazdego zamieszczonego tam tekstu, co jaki widac na
powyzszym przykladzie jest jak najbardziej uzasadnione, bo tylko miesza
ludziom w glowach. NV44 to niezly technicznie uklad z najnizszego segmentu
poprzedniej generacji GF6 (a nie taka totalna klapa jak GFFX), niestety
wykastrowany ponad wszelka miare przez nvidie szyna 64bit i temu nic nie
pomoze - normalne gierki, a nie testy sysntetyczne pixel shaderow nie
toleruja takiej szyny niezaleznie od tego co napisze Benchmark-Komputronik.

> yxhv9a uwzgledniajac ze palit ma 256 mb

            Taka ilosc pamieci jest karcie o tej wydajnosci potrzebna na nic.
Jej jest potrzeba 2x szerszej szyny pamieci, a nie 2x wiecej RAM. Co wiecej
czesto bylo tak, ze karty z wieksza iloscia RAM w przypadku RV350 i NV44
gorzej sie krecily nawet przy pamieci tego samego typu i czasu dostepu -
zawsze to wiecej pradu koniecznego do dostarczenia przez nad wyraz prosty
przetwornik napiecia na karcie przewidzianej do dzialania z prawie 2x
nizszymi zegarami rdzenia.

> i dobrze sie kreci uwazam, ze lepiej kupic gf....

            A R9550, zwlaszcza w podlinkowanej tu wersji GeCube to nie?
Ale mozesz kupic co chcesz. Kazdy ma prawo zrobic sobie krzywde, zwlaszcza
jesli jest pelnoletni i w pelni wladz umyslowych.

> mowimy o rozdzielczosciach 800*600 i 1024*768 (monitor jakas slaba 17")

            Do 17" to 1024x768, a nie 800x600. Zreszta roznica mieedzy nimi nie
jest tak duza jak pomiedzy 1280 a 1024.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl