Re: Stare komputery

Autor: Jacek Staniewski <j.staniewski_at_gazeta.pl>
Data: Sun 17 Dec 2006 - 01:54:11 MET

  Według mnie Mera 7905 to sterownik monitorów(nie komputer). Jeśli dobrze
pamiętam Mera 7905 to sterownik zdalny, a Mera 7904 to lokalny. Mogły być
podłączane do komputerów typu mainframe EMC Riad (odpowiedniki maszyn IBM 360
lub IBM 370). Sterowniki były produkowane w Zabrzu w firmie Mera Elzab.
Sterownik lokalny był podłączany bezpośrednio do komputera, a sterownik zdalny
przy pomocy modemów i teleprocesora. Modemy były łączone ze sobą przy pomocy
linii telefonicznej. Do jednego sterownika można było podłączyć chyba do 16
monitorów. Monitor to ekran z klawiaturą, która umożliwiała wprowadzanie
tekstu(o grafice nie było mowy). Maszyna ZAM 21 to jeden z pierwszych polskich
komputerów (na trazystorach) z pamięcią bębnową jako pamięcią zewnętrzną.
Programowany był w języku SAS(System Adresów Symbolicznych) - to język zbliżony
do assemblera.Na pierwszym zdjęciu według mnie znajduje się fragment pierwszego
z prawdziwego zdarzenia komputera produkcji angielskiej zainstalowanego w
Polsce. Komputer nazywał się chyba Eliott i był zbudowany na tranzystorach.
Pierwszy w Polsce został zainstalowany w Instytucie Elektrotechniki w
Międzylesiu pod Warszawą. Ta szafa to czytnik "filmów". Była to pamięć
zewnętrzna. Na szpuli znajdowała się klisza filmowa(z perforacją i o identycznej
szerokości), ale długości kilkuset metrów pokryta materiałem magnetycznym. Na
kliszy można było zapisać i odczytać informację. Sort kilku tysięcy rekordów
zawierających np. informację o produktach w magazynie mógł trwać i cała
noc(musiały być do tego przynajmniej 3 szafy). To obok szafy to konsola
operatora. Do wczytywania danych używano perforowanej taśmy papierowej i chyba
już kart perforowanych. Instytut Elektrotechniki przekazał fragmenty komputera
do Muzeum Techniki i chyba stamtąd to zdjęcie.
Pozdrowienia.