Re: Nagrywanie a praca w tle - poprawnosc nagrania

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Fri 15 Dec 2006 - 19:12:33 MET

Zers napisał(a):

> Czy nagrywajac plyte cd/dvd na nagrywarce i pracujac w tle na innym
> programie ma to jakis negatywny wplyw na poprawnosc zapisywanych danych?
> Moze lepiej w trakcie nagrywania i sprawdzania danych na plytach zostawic
> komputer w spokoju tak aby dzialal tylko 1 program - do nagrywania?
> Prosze o pomoc

Sprawa jest bardziej złożona i zależy od kilku czynników, najważniejsze to:

1) Szybkość dysku twardego
2) Ilość RAMu
3) Prędkość z jaką nagrywasz
4) Ilość różnorodnego "syfu" działającego w tle - nie widzieć czemu
niektórzy ludzie mają tendencję do instalowania różnego badziewia, które
zajmuje potem pół paska koło zegara, a co gorsze - sporo zasobów
systemowych!
5) Co do za zadanie, tzn. czy wymaga dużo RAMu, mocno obciąża dysk? CPU
raczej nie jest tak ważny, o ile rzecz jasna DMA działa prawidłowo. :)

A teraz trochę więcej szczegółów. Wszystko zależy od tego, czy tamto
zadanie nie przerwie transferu między dyskiem i nagrywarką. Jest to
możliwe, o ile dysk jest wolny, lub toi zadanie intensywnie z niego
korzysta. Ja mam dysk PATA 250 GB i Nero przed nagrywaniem robi test
szybkości odczytu, w przełożeniu na DVD wychodzi jakieś 40-60x. Czyli
jeszcze spora granica bezpieczeństwa nawet jeśli chce się wybrać
nagrywanie 16x, czego nie polecam. :) Druga sprawa, to pamięć w której
program nagrywający tworzy sobie bufor odczytu pośredniczący pomiędzy
dyskiem a nagrywarką, jeśli dojdzie do jego opróżnienia zostaje nam
jeszcze tylko mały (zwykle 2MB) bufor wewnętrzny nagrywarki, po którego
opróżnieniu zostaje uruchomiony system ochrony zapisu. O ile pojedyncze
przypadki niczym nie grożą, wręcz czasem zdarza się samoistne
opróżnienie bufora nawet jeśli dane z dysku napływają, to jeśli dzieje
się to dłużej, to dane w tym miejscu mogą być nieczytelne, a
przynajmniej taka płyta nie będzie zbyt bezpieczna, bo pewnie wykaże
test PIE/PIF. :) Sytuację taką może spowwodować właśnie niewydalanie
dysku lub wyłączone DMA - nagrywanie bdzie wtedy zajmowało więcej czasu,
bufor będzie się opróżniał cały czas, a jakość zapisu będzie koszmarna.

Tak więc radzę przyjrzeć się jak zachowują się bufory odczyty (w Nero
ten górny pasek, zwykle na 100%, spadający gdy dysk nie wydala) i
nagrywarki (ten mały paseczek na dole) jeśli podczas korzystania z tego
programu notorycznie latają w to jedną, to drugą stronę - znaczy, że
komp nie wyrabia. :)

Aha, no i nie powinno się używać urządzeń znajdujących się na na
wspólnej taśmie z nagrywarką i dyskiem źródłowym w trakcie nagrywania.
Rzecz jasna dysk i nagrywarka MUSZĄ być na osobnych taśmach...

# /George Orwell - Rok 1984/