Re: Przeciętna karta graf. do grania

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 14 Dec 2006 - 00:43:53 MET

Sebastian <mail@mail.com> wrote:

> Jeśli gdzieś w okolicach Zabrza to wiem jaki prezent zrobie
> sobe pod choinkę!

            Nie wiem jak w okolicach Zabrza (ja kupowalem w skepie obok)
ale skapiec.pl zeznaje ze w Moje.pl (wysylkowa, detaliczna czesc Action)
jest teraz za 366 zl:
http://skapiec.pl/site/cat/14/comp/128785

To jest ta wersja 7600GS Sonic GDDR3 Qimondii na krotkim PCB wspolnym dla
7300GS i 7300GT podobnie jak 7300GT/7600GS Galaxy. Ja sobie chwale takie
krotkie PCB od plugosci slotu PCI-E - zawsze to leprzy obieg powietrza w
obudowie i lepszy montaz. Ale przed zakupem upewnij sie - 7600GS Sonic
wystepuje rowniez na dlugim PCB (troche lepszy blok zasilania) wspolnym z
7600GT oraz Gainwardem Bliss. Tu trzeba podowjnie uwazac, bo to PCB jest
przystosowane do zamontowania referencyjnej bialej "suszarki" ktore jest
glosna, ale sa tez z normalnym, czarnym radiatorem, tyle tylko ze wtedy
wiatr hula po karcie jak na ursynowskim blokowisku ;>

> Jak głośny jest? bardzo?

            Juz pisalem - sa dwie wersja chlodzenia Sonica luzno powiazane z PCB
(blugie nie wyklucza czarnego, cichszego). To referencyjne, zabudowane
odpada IMHO - jest po prostu glosne. Z duzym, czarnym jest znacznie lepiej,
choc jest troche glosniejsze od Zalmanna z Galaxy. Dlamnie nie ma to
znaczenia, bo i tak w 2D (99% czasu pracy) mam ustawiona krte na 150MHz
rdzen/250(500) pamiec i wentylator na 40%. Wtedy jest nieslyszalny, a
przynajmniej nie przebija sie przez reszte. Przy 100% obrotach jest juz
slyszalny, ale mi osobiscie to nie przeszkadza - to jest ustawienie tylko
do gier, a tu ze wzgledu na domownikow i tak gram wylacznie w sluchawkach
wiec moze sobie lekko buczec, choc jakis straszny halas to nie jest. Przed
nim mialem na przeczekanie przez miesiac RiveTNT2 PRO. To dopiero byl wyjec
- slyszalem go przy otwatrych drzwiach od pokoju z polowy klatki schodowej,
zwlasza ze zastapil Radeona z VGA Silencerem 3.

> Wiesz może jak się ma jego prędkość do Galaxy GF 7600GS 256MB 128Bit
> PCI-E DDR3 - fabrycznie: 500/1400 ?

            To zalezy tylko do ustawien, bo przeciez chip, magistrala i pamiec
GDDR3 sa takie same (no Galaxy ma troche ostrzejsze timingi, ale to jest
miinimalna roznica). Czyli liniowo idzie to z czesttliwoscia. Ten Palit
7600GS nominalnie ustawiony jest na 450MHz rdzen/500(1000 DDR) pamiec.
Jak juz pisalem - u mnie bez najmniejszego problemu i calkowicie stabilnie
dziala na 540 rdzen / 800 (1600) pamiec. Przy 550 MHz na rdzeniu po ~pol
godzinie czasami wystepowalo jakby zamulenie komputera - wyraznie jest
podane zbyt niskie vcore dla G73 (Galaxy daje wyzsze, ale nie liczylbym na
100% na min. 600 MHz na rdzeniu - tak to bylo z kartami z poczatku lata
tego roku, z buzzerem i dualbiosem ktore trafily do testow redakcyjnych. Te
ktore sa teraz w sklepach czesto sa z tego okrojone i co gorsza maja
slabszy blok zasilania (Galaxy zaczal oszczedzac nawet na kondensatorach
zamieniajac solid state na zwykle elektrolity). Tak wiec ludzi pisali ze
Galxy 7600GS robily im sie neistabilne juz od 560 MHz rdzenia - ttak to
jest z OC - duzo zalezy od egzemplarza i szczescia. Dodatkowo trzeba
amietac ze te 7600GS SOnic Palita sa "rozpracowane" jak ktos lubi to moze
pokusic sie o vmod olowkowy.
            Co do pamieci to zastosowana Qimondia XP (spolka Infineona) jest
genialna. Bez jednego artefaktu dziala na 800MHz (1600DDR) i po dwoch
godzinach wygrzewania w 3D jest ledwie letnia (sprawdzane metoda palcowa bo
pamietam jak strasznie grzala sie pamiec DDR2 w R9800PRO DDR2) - mimo braku
radiatorow nie ma problemu z chlodzeniem. Co ciekawe ludzie pisza ze czesto
spokojnie dziala im bez artefaktow na 900 MHz (1800 DDR) :O
Sam jeszcze tego nie probowalem bo na razie wydajnosc mi wystarcza, ale jak
na karte za 360 zl to jest swietny wynik - IMHO nie warto doplacac blisko
200 zl do Galaxy bo 7600GS to zbyt niski segment i Zalman, pamieci
referencyjnie 1,2ns i radiatorki podbijaja mocno cene. No i na plus Palita
zawsze mozna dorzucic tez SpellForce2 - co prawda zbundlowane z pierwszym
SpellForce oraz krotka instrukcja, ale w Empiku widzialem ze kosztuje
prawie 100 zl i do tego w polskiej wersji (co dla mnie jest przeszkoda a
nie zaleta). Tak na marginesie fajne ze w PL gry maja cene dostosowana
do zasobnosci kieszeni nabywcow (szkoda ze MS ze swoimi OSami nie dziala
podbnie) ale w wyniku tego czesto sa wylacznie w wersji polskij by nie
dokonywano indywidualnego reeksportu w przypadku wersji ENG/PL do wyboru.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl