Re: Seagate - Dyski SATA pionowo

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Thu 30 Nov 2006 - 22:55:27 MET

"webjay" ekmnec$2ph$1@atlantis.news.tpi.pl

> wiesz co - moze faktycznie miec 3,5" -> 88,9mm - dysk na szerokosc ma cos ok. 101mm

Coś około. Nie rozkręcałem takiego dysku. Ostatni, jaki rozkręcałem miał 5.25 cala.

> 1. czy w dysku aby na pewno jest powietrze, a moze proznia?

Jest powietrze. I także Seagate (którego przecież czytałeś) o tym wyraźnie
pisze, pokazując nawet oddychającą dziurę, której przebicie lub zaklejenie
grozi utratą ,,gwarancji''.

> 2. czy nie jest tak, ze utrzymywanie sie glowicy na 'poduszcze powietrznej'
> nie jest jakims archaicznym terminem?

Nie. Kiedyś w dyskach głowice były mocno dociskane do talerzyków sprężynami
i odrywane właśnie dzięki powietrzu, które lepiąc się do wirujących
talerzyków i wirując wraz z nimi, podrywało głowice.

> wydaje mi sie, ze glowice sa 'sztywne' w tej osi i nie ulegaja wplywom
> wirujacych talezy, a raczej ew. ruchu gazu - a juz napewno nie wlywa to
> wcale na ramie, ktore trzyma glowice.

> 3. czy w ogole jest mozliwa sytuacja teoretyczna: dysk zatrzymuje swoje
> ramie z glowicami na srodku taleza, zatrzymuje wirowanie dysku i czy glowica
> zetknie sie _bezposrednio_ z talezem dysku?

Jest możliwa. I dlatego właśnie głowice są ,,parkowane''.
Od jakiegoś czasu dyski potrafią zaparkować głowice dzięki
rozpędzonym talerzykom, które hamując -- właśnie przesuwają
w stosowne miejsce głowice. Kiedyś tym stosownym miejscem
było miejsce przyosiowe, jak jest teraz -- nie wiem.

Dziś nowsze dyski potrafią zauważyć, iż znajdują się w stanie
nieważkości (znamiennym spadaniu swobodnemu) i na czas się
przygotować do twardego lądowania.

--spacja
 (_______) leszekc@@alpha.net.pl | |