Re: zwalnianie obrotow fana na grafice

Autor: gg <dddd_at_ddd.d.>
Data: Thu 30 Nov 2006 - 08:18:54 MET

Użytkownik "Chiarstic Slide (aphex)" <none@none.no> napisał w wiadomości
news:e6624$456de3d4$540a4961$18272@news.chello.pl...
> dałem 10ohm za mało, dałem 40ohm lepiej ale nadal mało, dałem 58ohm
> i jest w miare, jak łączyłem ze sobą np. 10ohm + 10ohm to dawało mi to
> odwrotny rezultat bo 5ohm, jakby sie redukowały.
> aktualnie na 58ohm rezystorze jest 5,8v. kupie 80ohm bedzie jeszcze
> mniej.

Jak dasz za dużą rezystancję to wentylatorek może nie ruszyć przy
uruchomieniu. Jak popchniesz palcem to będzie sie kręcił ale sam nie
ruszy. To jest niebezpieczne - sam wiesz dlaczego.
Można się przed tym ustrzec dając równolegle do rezystora kondensator
elektrolityczny (UWAGA na polaryzację!!!!) (np 1000 uF 16V) który pozwoli
wentylatorkowi ruszyć.Czyli będzie to wyglądało tak że na początku,
chwilkę wiatraczek będzie kręcił się szybciej a potem zwolni. Przetestuj
to sobie.
Na pewno dawaleś te rezystory szeregowo? tu masz wzory jak się liczy
rezystancje przy połączeniu równoległym

http://www.edw.com.pl/ea/elebier.html

--
pozdr