Re: Markowy pecet a tzw skladak

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Mon 27 Nov 2006 - 17:56:20 MET

Przemek <przemek86@pocztaXX.fm> wrote:

> Wydaje mi sie rowniez ze taki komputer np HP jest dosc dobrze skrojony
> - tzn ma optymalnie dobrane urzadzenia,

            NA pewno powtarzalne jesli chodzi o parametry roznych zestawo
i przetestowane pod katem braku konfliktow, ale czy optymalne - to
IMHO za duzo powiedziane. A-Brand to na pewno dobry wbor do biura czy dla
40-50 latka nie znajacego sie na komputerach do typowych zasotsowan doowych
dla takich ludzi - internet+home office. Dla entuzjasty natomiast to nie
jest zbyt dobre rozwiazanie.

> cicho pracuje,

            Kiedys tak bylo - z 10 lat temu kiedy firmowki byly WYRAZNIE DROZSZE
od skladakow i mialy swoje wlasne systemy chlodzenia. Co prawda nie wiem
jaki tam jest zasilacz, ale cooler to niemal na pewno box - do najcichszych
nie nalezy.

> reinstalacja systemu jest o wiele przyjemniejsza niz w przypadku zwyklego
> kompa.

            No nie wiem. Niektoryz cenia recovery CD, mnie to wkurza.
Zdecydowanie wole zrobic sobie obraz Ghostem (byl dolaczony do poprzedniej
plyty Epoxa) czy podobnym narzedziem po skonfigurowaniu systemu jak lubie
i wrzuceniu katalogow domowych uzytkownikow na inna paratycje. A niektore
firmowki maja fatalnie skonfigurowany "Restore CD" czy nawet jego brak i
ukryta partycje - widzialem niedawno jak czlowiek dostawal bialej goraczki
z powodu posiadania wylacznie systemu przywracalnego na ukrytej partycji
laptopa chyba Packard-Bell z juz skonfigurowanymi (bez mozliwosci wybroru
braku instalacji) hiperzamulaczami w stylu symentec system works itp. Przez
to jakies P4 ~1,8GHz dzialalo subiektywnie nawet wolniej niz dobrze
skonfigurowany i okrojony z uslug XP na starym laptopie toshiby z PIII 500.
Co gorsza po przywroceniu systemu stan z zamulaczem powracal. Tak to jest z
tymi firmowkami - jest OK do czasu az nie wpadniesz na heretycki pomysl, ze
chcialbys cos ustawic inaczej niz wymyslil sobie producent. AFAIK sprawa z
tym laptopem skonczyla sie chyba dopiero tak ze wlasciciel laptopa
oczywiscie z licencjami na XP Home i tego nieszczesnego Symenteca z
dobrodziejstwem inwentarza zainstalowal XP Home z normlanego nosnika z
firmy w takiej samej wersji (oczywiscie na swoj numer seryjny) bo ten
System Works wylazil jak spam z lodowki mimo usilnych prob pozbycia sie go,
albo co najmniej pozostawial po sobie bagno pt zamulenie komputera nawet po
deinstalacji pakietu.

> Nie ma zadnego problemu z utrata gwarancji w przypadku rozbudowy
> komputera (np dolozylbym tuner tv).

            A w jakimkolwiek _NORMALNYM_ sklepie skladajacym komputery na
zamowienie jest? Czesciej chyba est wlasnie problem z gwarancja przy
rozbudowie A-Brandow czesciami nie "pobogloslawionymi" przez producenta,
majacymi zazwyczaj odpowiednio wyzsze ceny.

> Jesli tzw skladak ma plusy przewyzszajace zalety komputera
> brandowanego to prosze mi o nich powiedzcie. Nie zamierzam kompa ani
> podkrecac ani uprawiac zadnych innych wyczynow:)

            Jedna zasadnicza - eleastycznosc.
I nie mow o nie podkrecaniu: co prawda E6300 jest jak na dzis bardzo udanym
i wystarczajaco wydajnym do normalnej pracy procesorem, ale az sie prosi o
podkrecenie gdy za ~rok mozesz juz odczuwac brak mocy, zwlaszcza jesli
wezmiesz pod uwage chore wymagania sprzetowe Visty (piszesz o 7600GT/7900Gs
czyli czasmi pewnie chcesz pograc - i tu niespodzianka - lada chwila
bedziesz zmuszony do przesiadki na Viste przy tym zastosowaniu ze wzgledu
na DX10) ale jesli lubisz wyrzucac co ~rok-dwa pieniadze na calkiem nowego
peceta oraz cenisz sobie dobre samopoczucie z powodu posiadania A-Branda to
Twoj wybor. Tu napisze tylko dwie rzeczy: skoro masz ~10letniego IBMa to
pewnie wiesz jak "stworzone do podkrecania" sa A-Brandy, druga to ze
obecnie tanie firmowki najbardziej roznia sie od dobrze wyposazonych
skladakow glownie znaczkie, zestandaryzowaniem i mala elastycznoscia.
Kiedys roznica miedzy skladakami a firmowkami byla znaczna, od czasu gdy
duzi producenci konkuruja ze skaldakami cena ta roznica prawie zanikla,
a i komponenty skladakow sa duzo bardziej wysrubowane. Obecnie najprostsze
plyty glowne (konstrukcja i czupset) sprzedaja sie glownie w firmmowkach
wlasnie.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl