Re: Seagate - Dyski SATA pionowo

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Thu 23 Nov 2006 - 17:04:52 MET

"webjay" ek4akf$bt5$1@atlantis.news.tpi.pl

> zegnajcie ustawienia oszczedzania energi dla hdd w desktopach i w
> notebookach tez! zegnaj hibernacjo! zegnaj wylaczniku 'power'... i zaraz
> zaczna sie porady, dla krecacych procki: "zanim ustalisz ostatecznie, do
> jakich wartosci mozesz podkrecic swoj procesor / ram - wczesnij odlacz
> wszystkie dyski twarde, bo _znaczaco_ skrocisz zywotnosc dysku" :)

Chyba pojąłem. Trochę jestem wybity z równowagi tym wypadkiem w kopalni.

Domyśliłem się oczywiście, że chodzi o teorię spiskową, zgodnie z którą dyski
padają po 300 cyklach, ale nie rozumiałem połączenia tego z przetaktowaniem.
Dopiero teraz załapałem, że przecież przetaktowywaniu towarzyszą czasami
częste restarty. :) (można zmieniać częstotliwość FSB bez restartu -- nawet
sprawdziłem i ustawiłem sobie 130 MHz -- pad natychmiastowy)

Mój kolega (świętej już pamięci niestety -- umarł na serce w czasie snu)
nie lubił, gdy bawiłem się jego aparatem fotograficznym -- twierdził, że
to wszystko ma jakąś swoją żywotność i nie należy dla zabawy na przykład
zmieniać/przestawiać czasu otwarcia migawki. Kiedy tłumaczyłem mu, że co
prawda w nieskończoność tego przestawiać się nie da, ale na pewno aparat
szybciej popsuje się od czegoś innego, niż od przestawiania/zmieniania
czasu otwarcia migawki -- nie przyznawał mi racji. :)

Sam mam jakieś takie nieświadome/podświadome/niezrozumiałe obawy/opory, gdy
z jakiegoś powodu (na przykład właśnie sprawdzania granic przetaktowywania)
dochodzi do częstego restartowania komputera. :) No i się pocieszam tym, że
jednak raczej ;) szybciej (i to dużo szybciej) dysk stanie się dla mnie za
mały i za wolny, niż się zepsuje. :) No i tu jest pole popisu rozumu, który
mówi :) wbrew podświadomym :) obawom, że dyskowi naprawdę nie szkodzi nawet
tych kilkadziesiąt dodatkowych cykli włączenie-wyłączenie. :)

--spacja
 (_______) leszekc@@alpha.net.pl | |