Re: Nagrywarka DVD ... - c.d.

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Sun 19 Nov 2006 - 18:46:58 MET

Tytus napisał(a):

> A co daje przeciętnemu użytkownikowi możliwość zapisu płytek
> DVD-RAM w porównaniu do DVD +/- DL?

-RAM a +/- DL to dwie zupełnie różne rzeczy.
Płyty DVD-RAM zachowują się jak PenDrive, wielka dyskietka lub dysk
twardy - można nagrywać i usuwać na nich pojedyncze pliki bezpośrednio z
systemu, potem kasować i nagrywać coś innego na ich miejsce czy
modyfikować już zapisane na płycie. ;) Co prawda jest to nośnik dosyć
wolny, jednak idealny moim zdaniem do domowego backupu. Poza tym mówi
się, że jest najtrwalszym z ogólnodostępnych nośników optycznych, a
ilością cykli zapisu również bije np. RW, które dają się w teorii
kasować jakieś 1000 razy, DVD-RAM jakieś 100 000 razy. ;) Płyty droższe
- jakieś ~10 zł obecnie, ale to nie są zamienniki +/-R, jednak do
pewnych zastosowań są o wiele lepsze, jak chociażby wspomniany okresowy
backup dokumentów, ustawień itp.

> Odczyt DVD-RAM dobrze żeby był bo nigdy nie wiadomo jaką
> płytkę dostanie się do odczytania.

AFAIK już od jakiegoś czasu zwykłe czytniki DVD-ROM LG czytają takie
płyty. Żeby było śmiesznej, druga generacja DVD-RAM (prędkości 6x-12x)
nie jest kompatybilna z czytnikami pierwszej, przynajmniej nie do końca,
sądząc po tym, co można przeczytać w Internecie. Jednak takiej płytki
jeszcze w życiu nie widziałem. ;) W sklepach są głównie 3x. ;)

> Widzę, że Ty dużą wagę przykładasz do możliwości testowania
> na danej nagrywarce. Dla "bardziej przeciętnego" użytkownika
> jest to sprawa drugorzędna, zwłaszcza gdy już się zdecyduje
> i jakąś nagrywarkę kupi. Przeciętny użytkownik chyba nie robi
> jakichś badań PIE/PIF itp., no chyba żeby wybrać jakie nośniki
> są najlepsze, ale to też chyba raczej rzadkość.

Ja robię te testy bardzo często - może akurat pomogą mi wychwycić płytę
z wadą fabryczną. :) A tak poza tym dzięki nim mam na bieżąco obraz
tego, czy jakość płyt danego producenta się poprawia czy pogarsza,
zamiast żyć w błogiej nieświadomości i myśleć, że "każda płyta, która
się nagrała, jest nagrana dobrze". ;)

> Dla mnie od funkcji testowania ważniejsza jest jakość i trwałość
> zapisu na nagrywarce którą już będę miał. Ale to nie znaczy, że
> wybiorę LG - jakoś tej firmy nie lubię, może niesłusznie.

Z tym, że wynik testu pozwala sprawdzić jakość płyty zaraz po nagraniu,
a to jak się powszechnie sądzi przekłada się na jej trwałość. :)

# /George Orwell - Rok 1984/