Re: FAT32 czy NTFS? Ile GB max dac na partycje?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 15 Nov 2006 - 19:56:24 MET

news:ejf17p$lo9$1@polsl.pl...

> W sensie im większa partycja tym wolniej? Nie. Wręcz przeciwnie.
> Przy obecnych wielkościach dysków podzielenie na partycje może
> spowolnić całość, bo głowica będzie latać na dłuższych dystansach.

Z tym się nie zgodzę. Z reguły system, programy i najważniejsze dane trzyma
się na osobnej jednej małej partycji i akurat tutaj głowica dużo mniej ma do
roboty, niż gdyby to była partycja obejmująca cały napęd. Pozostałe partycje
służą jedynie jako zasobniki pod rozmaite dane, do których sięga się rzadko
lub bardzo rzadko i wydłużony nieco czas dostępu nie odgrywa wówczas żadnej
istotnej roli.

> Zazwyczaj wystarczą dwie partycje: jedna na system i programy,
> a druga na same dane. A w szczególnych przypadkach jedna też
> wystarczy w zupełności (np. ja mam dysk 215 GiB z jedną partycją,
> bo jest to osobny dysk do obróbki materiału wideo).

Aczkolwiek zgadzam się z powyższymi stwierdzeniami, to muszę wyraźnie
podkreślić, że w szczególnych przypadkach podział na wiele partycji jest jak
najbardziej sensowny. Otóż jak wiadomo partycja to dość wrażliwy kawałek
dysku i jak się uszkodzi (bo na przykład user w reset klepnie), to cały
system plików na niej szlag trafia. Ale trafia z reguły tylko *jedną*
partycję, a nie wszystkie naraz. Dlatego dużo bezpieczniej jest trzymać dane
rozrzucone po partycjach, a nie po katalogach. To zdecydowanie nie jest to
samo.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/