Re: nośniki

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Fri 10 Nov 2006 - 14:56:49 MET

axell napisał(a):

> Kiedyś czytałem dłuzszy artykuł na ten temat, ogólna konkluzja najlepsze
> nosniki CD (z teflonowymi powłokami) nie gwarantują dłuższej zywotnosci
> niz 5 lat, a nośniki DVD mają jeszcze niższą żywotność.

Z tym też polemizowałbym - mam w swojej kolekcji płyty CD nagrane około
98 roku - Kodak i TDK - nie dosyć, że pięknie się czytają, to jeszcze
generują piękne wykresy, zupełnie jakby były dopiero co nagrane. Mam też
kilka płyt z tego okresu marki "PRO" - kilka już padło... Awarii uległy
też tańsze nośniki nagrane około 2003 czy nawet później - Experanze,
Arity, niektóre Platinumy... Moim zdaniem grunt to dobry nośnik i
odpowiednie warunki przechowywania (nie eksponować na długotrwałe
działanie światła słonecznego, wysokiej temperatury lub mrozu, wilgoć itp.).

Jakiś czas temu serwisy pisały, że jakiś naukowiec wypowiedział się, że
maksymalna trwałość płyty CD to dwa lata - tyle tylko, że praktyka tego
nie potwierdza, lepsze płyty już dawno powinny paść masowo, a ja widzę,
że zdarza się to nie tak często, masowo za to padają jakieś tanie...
Poza tym moją uwagę zwrócił fakt, że ten sam człowiek zaczął chwalić
nośniki BD jako wyjątkowo trwałe, co z kolei wzbudziło moje wątpliwości,
czy ten cały "test" nie był oby sponsorowany i miał na calu nakłonienie
ludzi do inwestowania w nową technologię. Prawda jest taka, że płyty
BD-R mają tylko 0,1 mm warstwę ochronną od spodu... To naprawdę
niewiele... O dużej gęstości zapisu nie wspominając.

Natomiast co do DVD to też polemizowałbym. Dane w porównaniu z CD są cop
prawda mocniej upakowane, ale mają mimo wszystko pewną przewagę nad CD.
Barwnik na którym zapisane są dane znajduje się między dwoma krążkami z
poliwęglanu, sklejonymi ze sobą przy brzegu i otworze oraz sprasowanymi,
to chroni dane przed np. wilgocią i powietrzem, przynajmniej lepiej, niż
w CD - gdzie barwnik jest napylony na pojedynczy krążek i przykryty
jedynie cienką warstewką "folii aluminiowej", która oddziela go od
warunków zewnętrznych, a poza tym taka konstrukcja sprawia, że mocniejza
rysa u góry płyty może być zabójcza dla danych.

# /George Orwell - Rok 1984/