notebook dla filologa - pytanie o konkretne modele

Autor: Bartlomiej Kowal <bartukas_at_wp.pl>
Data: Thu 02 Nov 2006 - 19:23:45 MET

Witam i pozdrawiam serdecznie wszystkich Grupowiczów (to mój pierwszy list).

Planuję kupno notebooka. Mam na oku kilka modeli:
http://sklep.henwar.pl/18144/asus_a8h_cel__m_4201_6ghz_512mb_br____80gb_14_1_xphpl_.html
http://www.sirius.pl/towar_karta_34250.html
http://sklep.henwar.pl/23864/asus_a6km_turion_64_mt34_512mb_80g_br___b_15_4_dvdsm__wlan_xph_pl_.html
Nie mam doświadczenia z żadną z tych marek (a tym bardziej tymi modelami),
więc liczę na Waszą pomoc.

Zastosowanie - napisanie doktoratu i dalsza praca naukowa z dziedziny
filologii (niepolskiej zresztą). A konkretnie:
a) praca z dokumentami i prostymi bazami danych (w plikach excelowych), na
kilku plikach jednocześnie, niektóre ponad 100 stron;
b) przeglądanie www, często kilka okienek otwartych jednocześnie;
c) GG, Skype, może jakiś inny komunikator;
d) korzystanie z różnych dziwnych słowników, działających tylko pod Windows
(z tego co wiem), które jednak nie zajmują dużo zasobów;
e) czytanie na ekranie skanów lub zdjęć książek (także w pdfach, ale nie
przerobionych na tekst - np. XVI-wieczne druki).

Warunki, które poza tym notebook musi spełniać :
a) cena do 3200 PLN i ani grosza więcej;
b) Windows w komplecie;
c) wygodna klawiatura;
d) cichy;
f) niezawodny (czyli Acer raczej odpada);
e) DVD-RW, 512 RAM.

Pozostałe kryteria (wg ważności dla mnie):
a) waga;
b) Bluetooth;
c) długość pracy na baterii;
d) czytnik kart SD (choć mam pendriv'e-przejściówkę).

W tej chwili piszę na Lenovo N100 TY031PB z Celeronem M i muszę przyznać, że
maszyna mi się bardzo podoba. Jedyną jej wadą jest to, że będzie z niej
korzystać żona, więc szukam czegoś innego (żeby nam się komputery nie myliły
:-) - gdyby nie to, znów kupiłbym tego Lenovo.
Komputer ma być przenośny, a nie mobilny, więc praca na baterii gra rolę
naprawdę drugorzędną - z praktyki wiem, że w miejscach, gdzie notebooka
używam, zawsze jest gniazdko.

Dodam, że komputer musi być dostępny na rynku TERAZ, bo muszę go zacząć
używać w ciągu około dwóch tygodni, a że siedzę teraz zagranicą, więc ktoś
mi go jeszcze będzie musiał przywieźć (mam już transport na oku). Modele,
które podałem, są w sprzedaży w sklepie Henwar, który mi bardzo pasuje ze
względu na lokalizację i jest dość tani (kupiłem tam Lenovo, na którym
piszę).

Wiem, że w zasadzie każdy z wymienionych sprzętów będzie się nadawał do
moich zadań, ale nie mam żadnych doświadczeń z ich klawiaturami, głośnością
pracy i wadliwością, dlatego bardzo proszę o Wasze komentarze. Wiem, że
Celerony M nie cieszą się zbytnią popularnością wśród Grupowiczów, ale
czytałem również, że Turiony pracują głośno (m.in. ponieważ się grzeją), a
do FSC jakoś jestem uprzedzony (choć nie mam z nimi najmniejszego
doświadczenia). Sprzęt - mam nadzieję - posłuży mi jakieś 5 lat (tyle ma
moja stara Toshiba s1710, która jest za wolna i strasznie warczy w niej
wiatraczek), więc może jednak warto dopłacić 200 złotych do lepszego
procesora?

Uf, post mi wyszedł dłuuugi, ale może ktoś go przeczyta i mi pomoże mądrą
radą.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie,

Bartłomiej Kowal