Re: jaka jest różnica miedzy plkiami FAT32 a NTFS?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Fri 27 Oct 2006 - 22:49:48 MET DST

"Mariusz" ehtlpr$63u$1@atlantis.news.tpi.pl

> Mam takie pytanko odnośnie formatu plików w Windows XP. Otóż podczas
> instalacji u znajomej domyślnym formatem był NTFS i taki wybrałem bo nie
> byłem pewien, w domu jednak sprawdziłem że ja mam format FAT32 i teraz
> zastanawiam się czym one się różnią i jaki maja wpływ na dalszą prace kompa.
> Ktoś mi powiedział że nie można później przenosić danych na dyskietkę, ale
> nie mogę na razie tego sprawdzić. Ewentualnie czy jest możliwość aby ta
> partycja z system, sterownikami i oprogramowaniem czyli C została w formacie
> NTFS a inne jeszcze puste sformatować do FAT32?

Nie chodzi o pliki FAT czy NTFS, ale o partycje -- w skrócie mówiąc. :)
Pliki (przynajmniej te użytkowe) niewiele się różnią. :)

FATxx jest trochę niepoważna partycją -- trudną do utrzymania w tak zwanych ryzach. :)
NTFS jest z definicji (NT file System) partycją dla systemów z rodziny NT, czyli na przykład WXP.

NTFS sama się kontroluje, a nawet pielęgnuje (ale czasami powstają mimo tego błędy logiczne)
i pozwala na małe klastry, jako że nie jest wymagane wczytanie w całości czegoś na kształt
tablicy klastrów, która w partycjach FATxx nazywa się FAT, :) a w NTFSowych MFT. Ponadto
NTFS zezwala na duże pliki, podczas gdy FAT kończy się gdzieś około 2 GiB lub 4 GiB (czyli
żadnym sposobem na FAT nie wgrasz całej płyty DVD) a i sama partycja NTFS może być zdecydowanie
większa od FATalnej. :) No i NTFS pozwala na przymykanie dostępu, ale raczej nie jest to żadne
cudo. :) ,,Z definicji'' też NTFS pozwala na szybką kompresję (podobna, ale wolniejsza i nieco
skuteczniejsza była w FAT) w locie (przeźroczystą dla Ciebie) i na szyfrowanie, z tym że albo
kompresja, albo szyfrowanie, albo nić z tego. :)

Moim zdaniem FAT to nieporozumienie i powinieneś o tym szybko zapomnieć, chyba że do Pena lub WinDosa. :)

No i (znowu moim zdaniem) FAT jest bardziej prostacka od NTFS, ale i bardziej skomplikowana. :)
NTFS jest znacznie prostsza (łatwiejsza do opanowania tak zwanym umysłem) i bezpieczniejsza. :)
(ale, jak napisałem, też przytrafiają się na niej błędy)

Tak w ogóle -- to FAT pochodzi z malutkiej dyskietki i został jedynie adoptowany, podczas
gdy NTFS jest pisany od razu jako system dyskowy, ale niestety -- pisany naście lat temu,
co raczej świetnego systemu zeń nie czyni. :) Ciekawostką (ale raczej namiastką) w NTFS
jest śledzenie tak zwanych transakcji. :) Niestety -- jest to raczej namiastka. :)

E. :)