Re: P5B + RAID. Awaria

Autor: Sławek <send.to_nautes_gues_what_interia_dot_pl__at_no.spam>
Data: Mon 16 Oct 2006 - 11:45:04 MET DST

Slawek w <news:1afvi5bfmq7os.dlg@message.id> napisał(a):

> Witam,
>
> Mam 3 HDD Samsung 80GB SATA2 na płycie P5B Deluxe. Podłączyłem je w RAID 5 +
> dodatkowo trochę dałem na RAID 0. Poinstalowałem wszystko. Ale później coś
> pozmieniałem przy partycjach. Choć nie wiem, czy to ma związek.I zaczęło
> się.

Może komus się przyda.

Jak się okazało, ICH8 jest w dużym stopniu software'owym RAIDem. Nie lubi
manipulacji przy partycjach, w szczególności tych, które znajdują się przed
instalką win.
Tech support asusa zasugerował skasowanie partycji. Ja po różnych próbach
założyłem partycję na dysku, który wisi przy ACHI. Parycja nie była duża,
żeby się zmieściła na RAID 5 i żeby nic nie weszło na strip. Ja dałem 2 GB.
Można to zrealizować poprzez przełączenie dysku do kontrolera JMicron. Ja
akurat tam mam podłączony inny dysk, więc wyłączałem RAID, odłączałem
działające dyski, startowałem z dyskietki i tworzyłem fdiskiem jakąś
partycję. Oczywiście bez formatu. Komp się uruchamiał i odzyskiwał raid 5.
Nawet stripy się odzyskały. Parity działa tylko w win.
Musiałem kilka razy resetnąć i powtórzyć operację z różnych względów, ale
się da.

Podsumowując: RAID na płycie głównej jest raczej zabawką, niż profesjonalnym
RAIDem. Oczywiście ma jakieś tam zastosowanie. Ale spodziewałem się czegoś
więcej. Cóż to za RAID, który jest zależny od systemu operacyjnego? Nie ma
oficjalnego supportu do systemów operacyjnych innych, niż win. A do linuxa
nie znalazłem nic nowszego, niż do ICH6, choć przyznam słabo szukałem.

Pozdrawiam
Sławek