P5B + RAID. Awaria

Autor: Slawek <login.nautes_at_serwer.interia.kraj.pl>
Data: Mon 09 Oct 2006 - 00:48:45 MET DST

Witam,

Mam 3 HDD Samsung 80GB SATA2 na płycie P5B Deluxe. Podłączyłem je w RAID 5 +
dodatkowo trochę dałem na RAID 0. Poinstalowałem wszystko. Ale później coś
pozmieniałem przy partycjach. Choć nie wiem, czy to ma związek.I zaczęło
się.
Przy komunikacie AHCI na jednym z dysków komp wisi (ustawienia bios raid,
ahci). Po przełączeniu na IDE dysk startuje, wykrywa go. Tak samo po
podłączeniu do kontrolera JMicron, nawet w trybie AHCI. Testowałem go na
kontrolerze Promise regeneratorem i wszystko było ok. Tylko trochę się długo
wykrywał przez bios kontrolera - 2 sek. dłużej niż inne dyski.
Po odłączeniu wadliwego (?) dysku pokazuje błąd raid 0 oraz degradację RAID
5. Czyli zgodnie ze stanem.
Próbowałem kilka biosów, wsszystko na nic. Zastanawiam się, czy to dysk, czy
to na płycie coś padło. Nie wiem, co jeszcze możnaby wymyśleć, żeby to
przetestować. Może coś da skasowanie macierzy? Trochę mi się nie chce
archiwizować wszystkiego. Najważniejsze rzeczy mam zarchiwizowane, ale parę
rzeczy troszkę szkoda byłoby kasować. Oczywiście chodzi o RAID 5. Bo na
odzysk z RAID 0 raczej nie liczę, zresztą tam nic ciekawego nie było. Tylko
ustawienia literek + tempy + swapy + parę takich tam drobiazgów. Trochę
szkoda komputerów wirtualnych, bo trzeba będzie posiedzieć kilka godzin z
tworzeniem od nowa, ale nie nagli mnie puki co.
Napisałem do supportu Asusa, na razie czekam na odpowiedź.

Co o tym sądzicie? Co się mogło stać?

Mam też inne pytanie do specjalistów z forum - czy jest jakiś sposób na
wykrycie pełnych 256 MiB RAM jednostronnego na ABIT BF6? Pokazuje 128.
Raczej wątpię - BIOS najnowszy. Ale zapytać zawsze warto.

Kolejne pytanie troszkę ntg - jakie zastosować sterowniki pod XP do grafiki
Asus V9400-X/TD/64M/A na płycie Abit BF6? Nvidia najnowsze, orginalne z
płytki pokazują 16 kolorów + 640. Zmienia na wyższe tryby, pyta czy
zachować, ale rezultatu nie widać. Później i tak we właściwościach pokazuje
16 kolorów. Na razie chodzi na SVGA na 24, albo 32 bity (nie pamiętam) +
800*600. Taki to sobie komputerek powstał z pozostałości różnych.

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi.
Sławek