Re: Dysk ATA133 na kontrolerze ATA133 jako DMA 5

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 15 Oct 2006 - 23:37:43 MET DST

"Andrzej" 453273D8.E78B0A3C@wp.pl

> mam tez inne pytanie,
> czy praca w takim trybie może w jakiś sposób zaszkodzić pracy
> programów, pracujących na tym dysku ?

Nie. Płyta (interfejs) się dostosuje do dysku. W zasadzie -- wszystko się
dostosuje do maksymalnie wysokiego trybu, a raczej tak powinno sie dostosować.
Ale moim zdaniem oba dyski na tej tasiemce spadną do UDMA 5 (choć wiele
osób temu zaprzeczy) co i tak nijak się ma do szybkości rzeczywistej, :)
bo pomiędzy UDMA 5 i UDMA 6 nie ma dużej różnicy.

W każdym razie nie zostawiaj tak tego jak jest i staraj się ustawić UDMA 6,
jeśli z opisów wynika, że i dysk, i płyta chodzi w UDMA 6, bo może
się to ,,nieporozumienie'' zemścić w najmniej sprzyjających okolicznościach. :)
(choć niby nie powinno)

I jeszcze jedno -- moim zdaniem (i nie tylko moim) warto nowy dysk kilka razy
całkowicie zapełnić czymkolwiek, zanim się z niego będzie korzystać. Po pierwsze
wyjdą na jaw ukryte błędy powierzchni itp., po zerowe wykluczysz ewentualne błędy
logiczne, które też potrafią się zemścić w najmniej sprzyjających okolicznościach. :)

Ale (jeśli pójdziesz za moją radą) najpierw staraj się doprowadzić do UDMA 6.
I sprawdź nie w BIOSie, ale w systemie, w jakim trybie to biega, bo tryby UDMA
chodzą po DMA, a wybór DMA to sprawa systemu, nie BIOSu. :)

> bo ciekawa rzecz - gdy na tym dysku mam system i programy
> (skopiowane wcześniej ghostem z innego dysku) to uruchamiając PhotoShopa 6.0
> od razu wywala mi błąd "harware error" a najgorsze jest to, że nie zawsze ...

Moim zdaniem błąd leży w innym miejscu.

W skrajnym przypadku właśnie jakiś błąd wprowadza układ interfejs-dysk w UDMA 5,
zamiast w UDMA 6, choć dysk może być ustawiony na UDMA 6, lecz chodząc w najwyższym
trybie interfejsu (który z jakiegoś powodu może nie mieć UDMA 6) wejdzie w UDMA 5.

I teraz zapewne zapytasz -- w celu jakim soft do przestawiania trybu w/na dysku,
skoro dysk ustawiony w UDMA 6 pracując z interfejsem UDMA 5, wejdzie w UDMA 5?
A wejdzie na pewno, co sprawdzałem wielokrotnie i co jest zgodne z teorią.

Moja odpowiedź brzmi -- nie wiem. Ale wiem, że producenci kładą nacisk na to
przestawianie trybu za pomocą softu, choć i twierdzą, że bez tego przestawienia
nic się nie popsuje -- może czasami dochodzi do niepotrzebnej straty czasu? :)

> na innych dyskach problem nie występuje nigdy, a na tym tak.
> dodam, że dysk jest sprawny (przechodzi testy)

Trochę lakoniczny ten komunikat. ("harware error")

-=-

Moim zdaniem błąd leży w innym miejscu, ale może i leżeć tutaj.
Potestuj mocniej ten dysk.

BTW PS: Gdy miałem podkręconą FSB -- wszystko pracowało poprawnie z wyjątkiem
        jakiegoś prostego programu graficznego typu 'paint'... Okazało się, że
nie wyrabia się CPU, ale tylko z tym programem. Z innymi (graficznymi i zupełnie
innymi) pracował poprawnie. Zdjęcie 1 MHz z FSB rozwiązało problem. :)

E.