Re: Jaka plyta i CPU pod Radeon 9550?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Mon 09 Oct 2006 - 20:04:42 MET DST

 <aszatkow@googlemail.com> wrote:

> Przyszla pora na upgrade kompa.

            A do czego konfig ma sluzyc? Nie napisales najwazniejszego, bo to
warunkuje wybor.

> Chcialbym zachowac Radeon 9550, wiec wybor plyt zaweza mi sie juz do
> takich z AGP.

            IMHO kiepski pomysl: praktycznie ograniczasz sie do starszych plyt
- pod AM2 czy C2D praktycznie nie ma plyt z AGP. Chyba najnowsza plyta pod
AGP to cos ULI1695 bub od biedy NF3 pod AM2, ale to juz dosc stary chipset.
Zwroc uwage ze ta grafika ma wartosc tylko ~100 zl, do gier na dzis jest
juz za slaba [sam mam R9550 teraz na A64Venice @2,54GHz], a do innych
zastosowana wystarczy i tak grafika zintegrowana - chocby GF6100/6150.

> Ale brakuje mi wiedzy na temat, jak najlepiej wykorzystac istniejaca
> karte grafiki, czyli jaki procesor (AMD czy Intel)

            jw. Jesli chcesz grac to ja sprzedaj i kup cos na poziomie
przynajmniej GF7300 GT lub X1300XT na DDR3. RV350 jest juz strasznie
slaby jesli chodzi o gierki - to dobra grafika ale wylacznie do starych
(~3 letnich i starszych) tytulow oraz do 2D. A do tego wystarczy i grafika
zintegrowana. Ograniczenia plyt z AGP pod S939/AM2 przedstawilem wyzej,
pod C2D chyba nawet nie ma plyt z AGP.

> i jak szybki powinien byc?

            Do czego?

> Dodatkowe parametry systemu to istniejace: karta wireless na PCI i Sound
> Blaster Live.

            Tu OK - 2 PCI 2.3 ma praktycznie kazda nowa plyta. Problem jest gdy
trzeba 3-4 lub wiecej co strasznie ogranicza wybor.

> - czy po zakupie nowej plyty glownej bede mogl blasterka schowac od
> szafy? Mam tu na mysli - czy onboardowe karty muzyczne sa lepsze od
> live'a?

            Zazwyczaj nie sa - maja kiepskie przetwornika AD/DA. Ja tam sobie
Live1024 zostalwilem po raz kolejny przesiadajac sie na S939, o Audigy2-4
nawet nie wspominajac.

> Budzet to tak do 1000pln za plyte, proc i pamiec 512MB.

            Ponad 800 zl na CPU + mobo to masz dosc swobodny wybor jesli chodzi
o stany srednie. Tylko przydaloby sie wiecej RAM, bo 512 MB na dzis to juz
malo - 1GB to przyzwoity standard do normalnej pracy (gierki wymagaja juz
powoli wiecej, a o Viscie nawet nie chce mowic).

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl