Re: ktora karta lepsza ...

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 05 Oct 2006 - 14:38:14 MET DST

OMSON <omson@o2.pl> wrote:

> Chodzilo mi o komunikacje na poziomie GPU - pamiec graficzna. Przy
> okrojonej szynie pamieci i jednoczesnie duzej (jak dla tego typu kart)
> ilosci pamieci na karcie moga pojawiac sie problemy z ladowaniem tam
> duzej ilosci tekstur i wydobywaniu ich na czas.

Przeciez nie ma obowiazku ladowania tekstur w maksymalnej rozdzielczosci.
Zawsze mozna wybrac mniesze dokladne i czesc pamieci bedzie po prostu
niewykorzystana.

> Sugeruje ze 64bit
> magistrala bedzie szybsza od 32 bit (co jest oczywiste) a w przypadku
> kart z magistrala 32bit lepsza opcje stanowic bedzie 32MB RAM zamiast
> 64MB z wyzej wymienionych powodow.

Rzeczywistym powodem byly wolniejsze kosci montowane zazwyczaj na karcie
budzetowej z wieksza iloscia pamieci - by ladnie wygladalo na pudelku.
Zreszta zagrywaka stosowany przez producentow caly czas - mozna spokojnie
kupic karty w rodzaju R9550 czy GFFX5200 z 256 MB pamieci.
To co napisales sie zgadza, ale warto dla malo zorientowanej osoby
podkreslic ze przy zalozeniu:
- takiej samej szybkosci kosci pamieci
- takiej samej szerokosci magistrali pamieci wideo
- takiej samej cenie karty

Spokojnie mozna brac zarowno wersje 64MB jak i 32 MB - najwyzej bedzie
czesc lezala odlogiem. Z samego faktu ze na karcie jest wiecej pamieci nie
wynika ze automagicznie bedzie ona wolniejsza przy uwzglednieniu
powyzszego. A w przypadku malo wymagajacych tytulow ladujacych duzo tekstur
- dzis i wczoraj nawet gry strategiczne wymagaly 64-128 MB VRAM jest szansa
ze przy pewnej dozie cierpliwosci uruchomi sie tytul na sztywno
sprawdzajacy czy na grafice jest te 64 MB. Da nowych tytulow poza
wydajnoscia bariera nie do przeskoczenia bedzie i tak obsluga tylko DX7
przez GF4MX.

> Jakies 5-6 lat temu bylo sporo artykulow na temat obydwu. Wersje GF2
> MX200 z 32MB pamieci wypadaly nieco korzystniej w testach
> wydajnosciowych w porownaniu z wersjami z 64MB pamieci. I tylko o to
> mi chodzilo.

            Ze wzgledu na pamiec o nizszym czasie dostepu - tylko i wylacznie
dlatego, a niz z powodu samej ilosci pamieci.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl