Re: Kupno karty graficznej

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 05 Oct 2006 - 12:54:19 MET DST

wozni <wozni2000@wp.pl> wrote:

> Mam pytanko. Szykuje sie do zmiany karty graficznej z Radeona 9550 na
> cos szybszego. W przedziale cenowym, ktory sobie znalazlem w oko
> wpadly mi m.in. te dwie karty:
>
> http://ssl.allegro.pl/item130533797_galaxy_geforce_6600_256bit_256mb_bl
> ack_edition_box.html
> http://ssl.allegro.pl/item131676127_ati_radeon_x1300pro_256mb_ddr2_ps3_
> 0_hdr_agp_box.html
>
> Standardowe pytanko :) Czy to dobry wybor

            Taki sobie - karty z 64bitowa magistrala pamieci. No i dlaczego
akurat u tego sprzedawcy? Nic u nich nie barlem i raczej nie wezme:
zrazili mnie skutecznie nie szanowaniem lacza (na kazdej swojej aukcji
daja te same wielkie screeney z gierek zamiast dokladnych zdejc karty,
w szczegolnosci zblizania kosci pamieci, na kazdej grafice - bez wzgledu
czy to strasznie wolny, pociachany budzetowy model czy wydajna grafika
"Chciałbyś zagrać w te gry z takimi efektami ?" (screeny te same - z jednej
i tej samej karty!), za to dajac na koncu (lub i nie) najwazniejsze dane
czyli typ pamieci, jej czas dostepu itp - na zasadzie - niech malolatowi
wyjda oczy, napali sie na screeny z gierek i klikne "kup teraz".

> i czy po zakupie karty wzrost wydajnosci bedzie odczuwalny (512MB
> RAM+Athlon Sempron 2400+).

            Bedzie, ale nie tyle ile bys sie spodziewal. Do nowych gierek nie
warto podchodzic bez min. 1 GB RAM (powoli i to robi sie malo) - nastepne
gierki beda juz pewnie wymagaly 1,5-2 GB RAM - to jest chore IMHO.
Powyzsze to jedno, drugie ze Sempron 2400 jest juz dosc wolny - sam swego
czasu podmienialem R9550 128/128 @9600 (prawie PRO - 425c/550 MEM) na
R9800PRO 256/256 DDR2 i zysk byl BARDZO niewielki, zauwazalny raczej przy
bajerach typu filtrowanie anizotropowe i AAx4, bez tych efektow zysk prawie
zaden. A plyta to bylo nForce2Ultra Epoxa, 2x512MB Dual i AXP Thbred B0
(czyli to samo jadro co Sempron 1833 MHZ @166 FSB. Oczywiscie wymienajac
grafike na Pelne GF6600 (nie LE i nie wersja 64bit) odczujesz roznice,
zwlaszcza w gierkach na popularnym silniku Dooma3, ale warto to robic jesli
planujesz dluzszy czas pozostac na tej plycie glownej i CPU. W innym
przypadku zaczalbym zmiane grafiki od ...wymiany plyty glownej i CPU.
Paradoskaalne w ustyawieniachj o jakich piszesz (bez AA i anizo) @1024x768
wiecej zyskalem po zmiane platformy na S939 A64 Venice @2,54 GHz + 2x512 MB
dual @1T i pozostawieniu starej grafiki niz przy zmiane R9550 na R9800PRO.
Dodatkowo zyskaly na tym wszystkie zastosowania, a nie tylko gierki,
zyskalo osczednoisci na pradzie (K7 wysoko taktowane i w wersji nie
mobilnej - bez PowerNow! zre nawet w IDLE sporo pradu), a dodatkowo mam
otwarta droge do latwej wymiany grafiki z R9550 na dowolna wspolczasna na
PCI-E - zmienie pewnie za miesiac jak sie popsuje pogoda na jesienna pluche
- upatrzylem sobie wstepnie Hisa X1300XT na RV535 z pamiecia DDR3 1,2ns i
IceQ lub ew. Galaxy GF7300GT DDR3 z Zalmanem.

> Nie mowie tu o jakis full detalach, ale zeby chociaz najnowsze gry
> poszly na 800x600...

            O najnowszych zapomnij z zadowalajaca wydajnoscia. Co ciekawe
ekstremalnie niskie ustawienia o jakich wspomniales obnaza szczegolnie
mocno ...slaby CPU. W tym trybie wslasnie on bedzie hamulcem a nie grafika
po zmianie. Nowe GPU dostana w kosc przy tym CPU dopiero @1024x768 albo
i wyzej i AA + Anizo.

> Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam!

            A prosze bardzo. Powyzsze potraktuj jako spojrzenie krytyczne na to
co wybrales i poddanie pod rozwage rowniez innego rozwiazania - nie sama
grafika gierka chodzi - nowe producje, zwlaszcza shootery 3D maja AI
przeciwnikow na coraz wyzszym poziomie co pochlania sporo mocy CPU przy
kilku takich obiektach, dodatkowo coraz bardziej zlozona fizyke tez cos
musi policzyc i tym czyms jest CPU.
Oczywiscie zmiana samej grafiki na pelne GF6600GT da poprawe zauwazalna
poprawe, ale ja bym jednak podchodzil do upgrade od strony samej mobo+cpu
+ grafika na PCI-E.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl