Re: Kupno karty graficznej

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 05 Oct 2006 - 13:05:33 MET DST

wozni <wozni2000@wp.pl> wrote:

> Mam pytanko. Szykuje sie do zmiany karty graficznej z Radeona 9550 na
> cos szybszego. W przedziale cenowym, ktory sobie znalazlem w oko
> wpadly mi m.in. te dwie karty:
>
> http://ssl.allegro.pl/item130533797_galaxy_geforce_6600_256bit_256mb_black_edition_box.html
> http://ssl.allegro.pl/item131676127_ati_radeon_x1300pro_256mb_ddr2_ps3_0_hdr_agp_box.html
>
> Standardowe pytanko :) Czy to dobry wybor

         Taki sobie - karta z 64bitowa magistrala pamieci przyGF6600
a X1300PRO nie jest zbyt wydajny. No i dlaczego akurat u tego sprzedawcy?
Nic u nich nie barlem i raczej nie wezme: zrazili mnie skutecznie nie
szanowaniem lacza (na kazdej swojej aukcji daja te same wielkie screeney
z gierek zamiast dokladnych zdejc karty, w szczegolnosci zblizania kosci
pamieci, na kazdej grafice - bez wzgledu czy to strasznie wolny,
pociachany budzetowy model czy wydajna grafika "Chciałbyś zagrać w te
gry z takimi efektami ?" (screeny te same - z jednej i tej samej karty!),
za to dajac na koncu (lub i nie) najwazniejsze dane czyli typ pamieci,
jej czas dostepu itp - na zasadzie - niech malolatowi wyjda oczy, napali
sie na screeny z gierek i klikne "kup teraz" patrzac na chamskie
naciagactwo PT: "GALAXY GEFORCE 6600 256BIT 256MB BLACK EDITION BOX"
                                     ^^^^^^
(to podkreslone 256 Bit odosi sie u tych $##$#@@# do architektury GPU,
tak jakby od co najmniej ~2000 r i GF256/Radeona WSZYSTKIE GPU nie byly
256bitowe. To czym sie roznia - czyli magistrala 64bit jest skrywane dalek
o w tabelce, do ktorej IMHO nie dobrnie co drugi podniecony screenami malolat.

> i czy po zakupie karty wzrost wydajnosci bedzie odczuwalny (512MB
> RAM+Athlon Sempron 2400+).

  Bedzie, ale nie tyle ile bys sie spodziewal. Do nowych gierek nie
warto podchodzic bez min. 1 GB RAM (powoli i to robi sie malo) -
nastepne gierki beda juz pewnie wymagaly 1,5-2 GB RAM - to jest chore
IMHO. Powyzsze to jedno, drugie ze Sempron 2400 jest juz dosc wolny -
sam swego czasu podmienialem R9550 128/128 @9600 (prawie PRO - 425c/550
MEM) na R9800PRO 256/256 DDR2 i zysk byl BARDZO niewielki, zauwazalny
raczej przy bajerach typu filtrowanie anizotropowe i AAx4, bez tych
efektow zysk prawie zaden. A plyta to bylo nForce2Ultra Epoxa, 2x512MB
Dual i AXP Thbred B0 (czyli to samo jadro co Sempron 1833 MHZ @166 FSB.
Oczywiscie wymienajac grafike na Pelne GF6600 (nie LE i nie wersja
64bit) odczujesz roznice, zwlaszcza w gierkach na popularnym silniku
Dooma3, ale warto to robic jesli planujesz dluzszy czas pozostac na tej
plycie glownej i CPU. W innym przypadku zaczalbym zmiane grafiki od
...wymiany plyty glownej i CPU. Paradoskaalne w ustyawieniachj o jakich
piszesz (bez AA i anizo) @1024x768 wiecej zyskalem po zmiane platformy
na S939 A64 Venice @2,54 GHz + 2x512 MB dual @1T i pozostawieniu starej
grafiki niz przy zmiane R9550 na R9800PRO. Dodatkowo zyskaly na tym
wszystkie zastosowania, a nie tylko gierki, zyskalo osczednoisci na
pradzie (K7 wysoko taktowane i w wersji nie mobilnej - bez PowerNow! zre
nawet w IDLE sporo pradu), a dodatkowo mam otwarta droge do latwej
wymiany grafiki z R9550 na dowolna wspolczasna na PCI-E - zmienie pewnie
za miesiac jak sie popsuje pogoda na jesienna pluche - upatrzylem sobie
wstepnie Hisa X1300XT na RV535 z pamiecia DDR3 1,2ns i IceQ lub ew.
Galaxy GF7300GT DDR3 z Zalmanem.

> Nie mowie tu o jakis full detalach, ale zeby chociaz najnowsze gry
> poszly na 800x600...

         O najnowszych zapomnij z zadowalajaca wydajnoscia. Co ciekawe
ekstremalnie niskie ustawienia o jakich wspomniales obnaza szczegolnie
mocno ...slaby CPU. W tym trybie wslasnie on bedzie hamulcem a nie
grafika po zmianie. Nowe GPU dostana w kosc przy tym CPU dopiero
@1024x768 albo i wyzej i AA + Anizo.

> Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam!

    A prosze bardzo. Powyzsze potraktuj jako spojrzenie krytyczne na to
co wybrales i poddanie pod rozwage rowniez innego rozwiazania - nie sama
grafika gierka chodzi - nowe producje, zwlaszcza shootery 3D maja AI
przeciwnikow na coraz wyzszym poziomie co pochlania sporo mocy CPU przy
kilku takich obiektach, dodatkowo coraz bardziej zlozona fizyke tez cos
musi policzyc i tym czyms jest CPU.
Oczywiscie zmiana samej grafiki na pelne GF6600GT da poprawe zauwazalna
poprawe, ale ja bym jednak podchodzil do upgrade od strony samej
mobo+cpu + grafika na PCI-E.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl