Re: Jak to z FATem jest czyli...

Autor: Menu <menu4.WYTNIJ_at_gazeta.pl>
Data: Wed 27 Sep 2006 - 14:15:39 MET DST

> Tylko jeżeli odpowiadający im łańcuch FAT jest nieuszkodzony.

Tego się obawiałem... ;(

> Tak. FAT zawiera numery kolejnych klastrów i to tylko w
> jedną stronę (od początku do końca). Wystarczy uszkodzenie
> jednego wpisu FAT, a od tego miejsca dane w pliku są w
> zasadzie stracone.

Beznadzieja, że tak kiepski system plików (operacyjny zresztą też) jest nadal
używany. Ale nie od dzisiaj wiemy, że mikrosyf robi syfy...
Przecież wystarczyłoby, by na końcu pierwszego fragmentu pliku było info gdzie
jest następny fragment itd., a FAT zawierałby tylko info, w jakim klastrze
plik się zaczyna. Byłoby i szybciej, i bezpieczniej.

> Uszkodzenie pierwszego wpisu FAT niszczy praktycznie plik.

Rozumiem twoje stwierdzenie, ale nie do końca - można na ogół odnaleźć plik po
sygnaturce ;)
I tu właśnie nie rozumiem opcji GetDateBack - "nie używaj FAT". Bo w zasadzie
równa się ona "szukaj RAW".

W moim przypadku FAT powinien być praktycznie nietknięty, poza jakimś
fragmentem. To nie był wirus, FAT nie powinien być aż tak uszkodzony...
Po restarcie nie było dostępu do dysku. Scandisk zaczął sprawdzać, a potem
było za późno - scandisk stwierdził autorytatywnie, że pierwszy FAT jest
"lepszy" od drugiego i wziął się za naprawę. Niby zrobił kopię i potem
odtworzyłem, jak się wydaje, stan pierwotny, ale chyba nie poszło coś do końca
za dobrze.
W ogóle z FATem jak z jajkiem, tyle, że to nie od nas zależy ;) Dlaczego np.
potrafi się uszkodzić plik, który w ogóle nie był używany tylko spokojnie
leżał sobie na dysku?

> Dlatego właśnie FATa nie należy od paru lat po prostu używać.

Tia... A czego używać z Meeee?? ;)
Wiem, nie używać Meeee :) Ale NT/XP jest droższy i wymaga mocniejszej maszyny.
Cóż począć jak trzeba używać programów, których nie ma na porządnych
pecetowych systemach operacyjnych? ;( W moim przypadku (DTP) w grę wchodzi
jeszcze Maczek, ale codzienny pośpiech nie pozwala na migrację z PCta :(

Dzięki za odpowiedź.

pozdrawiam
Menu