Re: Wybór dysku twardego

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Mon 25 Sep 2006 - 23:38:26 MET DST

"Paweł Tomaszewski" iqvohb2wt6ic$.dlg@usmiechnijcie.sie.buraki.pl

> [...]
> sklepie komputronik.pl Wraz z kolegą zrobiliśmy jeszcze dodatkowy research
> dotyczący zgodności danych na komputroniku ze stanem faktycznym. Powiem
> jedno - masakra! Przy dysku Seagate który według nich jest na ATA pisze, że
> obsługuje technologię NCQ (tylko SATA). Znaleźliśmy ten model na stronie
> Seagate i nie ma tam najmniejszej wzmianki, że on coś takiego obsługuje.
> Dopiero jak w wyszukiwarce na stronie producenta zamiast nazwy modelu
> (7200.10) wpisałem jego identyfikator to trafiłem na prawidłowy model
> którego parametry zostały podane w komputroniku. Był to oczywiście dysk

Bywa.

Ja bym raczej w sklepach danych o dysku nie szukał, skoro równie daleko jest producent. ;)
W sklepach bym szukał co najwyżej ceny i warunków obsługi...
Ale teraz to mi się nie chce biegać tu i tam, aby sprawdzić co i jak jest z jakimś dyskiem.

Ceny -- istotnie dla 160 wyglądają obiecująco. Być może ludzie boją się jednak
tej magicznej liczby 128 GiB i wolą 120, zamiast 160, przez co cena tych ostatnich spadła...

> Poza tym w komputroniku jest bez różnicy kB/kb - Mb/MB... :)

Wewnętrzny podaje się prawie zawsze w bitach na sekundę, choć chyba nikt nie podaje,
jak te bity zamieniać na bajty, bo niekoniecznie trzeba zastosować tu nieseksualny
stosunek, czyli iloraz osiem. :)

No i ten wewnętrzny to gdzieś pomiędzy 400 i 700 megaBITÓW na sekundę. :)
A zewnętrzny niby tyle, ile ATA. :) ATA100 to 100 MiB/s, ATA133 to 133 MiB/s...
Ale że wewnątrz jest ze 40 MiB/s lub 50 MiB/s, to na zewnątrz więcej tez być nie
może, chyba że wewnątrz scachujemy to i owo, ale te dyskowe cache tego nie robią. :)

Ponadto te wewnętrzne to maksymalne bursty, nie zaś średnie.
Te zewnętrzne też maksymalne, ale do wewnętrznego trzeba ,,dodać''
(czyli uwzględnić) czas dostępu do interesujących nas danych...

Gdyby na zewnątrz było wolniej niż wewnątrz -- interfejs by nadawał z (: bufora :)
(nie cachu, ale ze zwykłego bufora) w czasie, gdy głowica by się ustawiała na kolejnym
sektorze przeznaczonym do czytania... Wówczas te wewnętrzne cache byłyby istotne, ale
w tej sytuacji między 2 MiB i 8 MiB różnicy dużej raczej nie ma, chyba że stale prosimy
dysk o te same 8 MiB...

Ponieważ jednak wewnątrz jest i tak wolniej -- te 2 MiB czy 8 MiB ma znaczenie niewielkie. :)

Cache powinny ,,odgadywać'' zamiary ;) i przygotowywać stosowne dane do czytania,
ale te dyskowe raczej tego nie robią. :)

E.