Re: 8GB RAM do GA-7A8DRH

Autor: uC <uC_at_bla.bla>
Data: Sat 16 Sep 2006 - 09:48:45 MET DST

"Grzegorz Piatkowski" <pgrzes@nictuniema.gazeta.pl> wrote in message
news:eeaukq$e23$1@news.prz.edu.pl...

> Wg papierowej instrukcji, którą dostaliśmy z tą płytą możliwa jest praca
> DDR400.

To nie plyta Cie ogranicza. Kontroler pamieci jest nie w chipsecie czyli nie
na plycie ale w procesorze. Zmieniesz procesor, zmieniasz kontroler pamieci.
Plyta ma tylko ograniczenie od gory na maksymalna szybkosc wynikajaca np. z
wlasnosci elektrycznych druku.

> Wg informacji u źródła na stronie:
> http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/PartsInfo.asp?root=&LinkBack=&ktcpartno=KVR266X72RC25/512
> posiadane moduły są Single Rank.
> O co w ogóle chodzi z tymi rankami?

Cos musialo mi sie pomieszac, pewnie zerknalem na nie ten modul. Oczywiscie
sa single-rank.
W skrocie i przyblizeniu mozna opisac to jako liczbe bankow na module. Im
wieksza pojemnosc chcesz uzyskac tym wiekszych kosci musisz uzyc zeby
zbudowac modul. Jezeli kosci te beda zbyt male to musisz ich uzyc wiecej i
zlozyc z nich banki (poniewaz kazda kosc ma pewna skonczona liczbe bitow np
4 lub 8 a modul musi byc 64 bitowy (dokladniej to 72 bitowy bo ECC)). Banki
sa podpinane do wspolnych lini chip select (CS). Im wiecej bankow na module
tym wieksze obciazenie dla linni CS. Im wieksze obciazenie (elektryczne) tym
mniejsza predkosc mozesz uzyskac. To jest powod dla ktorego im wiecej chcesz
miec pamieci w komputerze tym wolniej ona bedzie pracowac.

Obecnie w rozwiazaniach nie-Registered spotyka sie zazwyczaj pamieci
dual-rank czyli dwu-bankowe. Nie ma sensu robic single-rank bo i tak ludzie
maja zazwyczaj tylko dwa moduly pamieci w komputerze. W rozwiazaniach
serwer/workstation czyli Reg. ECC spotyka sie pamieci single-, dual- i quad-
rank. Jak latwo sie domyslec im mniej rankow tym lepiej (szybciej) ale
zazwyczaj drozej (albo bardzo drozej). Obecnie jako single-rank wystepuja
moduly 1 GB i zaczynaja sie pojawiac 2 GB (ale sa bardzo rzadkie). 2 GB to
zazwyczaj dual-rank, a 4 GB to quad rank (albo dual rank ale bardzo drogie).

Kontrolery w AMD stepping E pozwalaja na podpiecie do 6 rankow na procesor
bez obnizenia szaybkosci czyli mozesz miec max 12 GB RAM DDR400 1T na plycie
dwu procesorowej (2 x (2 x 1GB single-rank + 2 x 2 GB dual-rank) czyli
konfiguracja do jakiej wlasnie upgraduje swoj komputer ;) chyba ze uda Ci
sie kupic moduly 2GB S-R. W starszych wersjach Opteronow max dopuszczalne
byly w tym kontekscie 4 ranki na procesor, a w jeszcze starszych maksymalna
predkosc pamieci to bylo DDR333.

> Wątpię, żebyśmy zmieniali procesory w najbliższej przyszłości. A jak już
> do tego dojdzie, to pewnie nie będzie w sprzedaży procesorów pasujących do
> tej płyty głównej.

Elementy serwerowe sa duzo dluzej dostepne niz te dla ludu, wiec kto wie...

Pzdr.,

--
uC
www.ultracode.eu