Re: ATA czy SATA do starego PC?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 10 Sep 2006 - 09:16:24 MET DST

Użytkownik "Esbe" <esbe@WYTNIJ_TOgorzkiepole.pl> napisał w wiadomości
news:ee0d8d$k4q$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Zaraz, zaraz - to w takim razie to jest ograniczenie, które dotyczy
> fizycznej wielkości dysku, tylko powierzchni obsługiwanej w pojedynczej
> partycji, tak?

To jest ograniczenie, które dotyczy całego dysku, a nie pojedynczej partycji
na nim. Poczytaj na ten temat tutaj: http://www.48bitlba.com .

> I to ogranicznie nie wiąże się z systemem operacyjnym (u mnie Linux)?

Nie, obecnie dotyczy ono głównie BIOS-u Twojej płyty głównej. Sam system
najprawdopodobniej będzie w stanie zaadresować cały dysk, gdyż komunikuje
się z nim bez pośrednictwa BIOS. Innymi słowy, jeżeli masz Windows XP SP3/4
lub Linuksa i nie zamierzasz korzystać ze starszych systemów operacyjnych,
to bez najmniejszego problemu spartycjonujesz spod nich swój duży dysk w
całości. Jedyny problem na jaki możesz się natknąć, to moment rozpoznawania
dysku przez BIOS - niektóre źle napisane implementacje BIOS-u mogą wówczas
zasygnalizować błąd i albo pójdą dalej pozwalając na uruchomienie systemu,
albo się przyblokują. W tym drugim przypadku możesz mieć mały kłopot.
Zajrzyj na stronę producenta płyty, czy wypuścił nowszy BIOS, ewentualnie
"popraw" go wówczas przy pomocy alternatywnych metod - http://www.rom.by/ .

> Jeśli tak, to faktycznie, pozostaje podzielić na partycje.
>
> A tak z ciekawości, jakie komputery, w takim razie obsługują dyski > 138
> GB?

Chyba wszystkie od Pentium II w górę. Mówię o samym sprzęcie, a nie o
BIOS-ie, którego niektórzy producenci płyt głównych często w ogóle już nie
poprawiali.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/