Re: nagrywarka, co teraz na topie?

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Tue 29 Aug 2006 - 20:07:43 MET DST

Sergiusz Rozanski napisał(a):

> No to bardzo ładnie :)

To raczej standard na dobrych płytach, często (jeśli robi się test w ECC
8/8) wartość wynosi nawet około 98. ;) W Nero CD-DVD Speed test wedle
takich ustawień robi się w większości nagrywarek, z wyjątkiem LiteOna,
gdzie jest robione 8/1. ;)

> Na taką podstawową kontrole jakości płyty mi wykres z nero w zupełności
> wystarczy, więc nie bawię się w zmianę softu. Dobrze byłoby aby nero
> podczas weryfikacji również kontolował ilość błędów, miałbym wtedy
> 100% test każdej płyty.

Fakt. :) A co do zmiany softu, to KProbe jest małym programikiem. ;)
Chodzi o to, o czym pisałem powyżej - w przypadku CD-DVD Speed na
LiteOnach robi się test w 8/1, a więc dopuszczalna wartość PIF (na
podstawie której jest generowany współczynnik "Disc Quality" zawiera się
pomiędzy 0 a 4. W KProbe (który notabene działa *tylko* z Litkami) można
ustawić 8/8 i wtedy mamy dopuszczalną skalę od 0 do 32, a więc
dokładniej. :)

> A o tym nie pomyślałem, zresztą zdjęcia są dla mnie wartością nadrzędną,
> więc trzymam je na 3 dyskach (mam 1 na windzie i 2 na serverze linuxowym)
> i na dvd ;) obecnie cena hdd jest tak niska (250zł za 200GB ;), a materiał
> fotograficzny nie do odzyskania i bezcenny.

Pomysł niezły, chociaż moim zdaniem dysk twardy nie został stworzony z
myślą o długotrwałym przechowywaniu danych. Zresztą o każdym nośniku
magnetycznym można powiedzieć: "co się namagnesuje, to się i
rozmagnesuje". ;P Ile tak naprawdę wytrzymają nośniki? Tego nie wie
nikt. ;) Parę miesięcy temu serwisy o tematyce komputerowej informowały
o wypowiedzi jakiegoś naukowca, który twierdził, iż płyty CD-R
wytrzymają rzekomo tylko dwa lata. No cóż... Moje empiryczne
doświadczenia wskazują na coś innego - płyty nagrywane z osiem lat temu
świetnie się trzymają, dają też ładne wykresy. Oczywiście mówię o tych
*dobrych* - wiele najtańszych już siadło przez ten czas. ;)
Bardzo ważne jest przechowywanie - ochrona przed wilgocią, wysokimi i
niskimi temperaturami, długotrwałym wystawieniem na bezpośrednie
działanie światła, w końcu takie sprawy jak rysy, odciski palców czy
ogólnie uszkodzenia mechaniczne.
A pliki naprawcze mogą naprawdę pomóc gdyby coś się stało... Ja używam
programu QuickPar do generowania plików PAR2. ;) Archiwizator WinRAR
pozwala na dodanie danych naprawczych zaszytych w archiwum - warto
zaznaczyć przy robieniu backupów.

> Zresztą nie poto wydałem ponad 5kzł na sprzęt foto aby teraz
> oszczędzac ułamek tej ceny na nośnikach.

Słusznie. :) Ja mam co prawda Canona za ułamek tej kwoty, nie robię
zdjęć profesjonalnie, ale jeśli się je wrzuca na nośnik, to lepiej niech
to będzie dobry nośnik, dobrze nagrany i dobrze przechowywany + jakieś
dodatkowe zabezpieczenie w postaci właśnie plików naprawczych. ;)

> 832

Ja 812S. :)

> Obecnie wypalam na platinum dvd+r x24 kupowanych po 10 szt. ale wcześniejsze x8
> były troszkę lepsze.

DVD+R z indeksem 24x? Hmm... Wydawało mi się, że dopiero wychodzą
nagrywarki 18x-20x, a do tego ponoć 16x jest najwyższą prędkością
przewidywaną przez standardy, ja zresztą nie odważyłbym się wypalać
ważnych danych (czyli w praktyce czegokolwiek :P) z taką prędkością.
Poza tym jakoś nie ufam tej marce, na dziś dzień nie nagrywam na niczym
poza Verbatimami. ;)

> No to te 3 zanotowałem, i wśród nich wybiorę, zobaczymy co w pobliskich
> sklepach jest dostęne - wielkie dzięki za poradę, o coś takiego mi chodziło.

Jeśli jeszcze mogę coś dodać... Pioneer DVR-111 (ale bez "D" na końcu)
ma możliwość zapisu i odczytu płyt DVD-RAM, fajna sprawa, przydatna np.
do backupu. ;)
To samo zresztą potrafi również wspomniany NEC, do tego można nim
rysowac na płytach w technologii Label Flash.
BenQ nie posiada DVD-RAM, ale wersja 1655 ma Light Scribe jeśli to komuś
potrzebne. Aha, należy wyraźnie zaznaczyć, że 1670 już gorzej wyszedł w
testach...

> To fakt, jak płyta się wypala dłużej to poszczególne pity też są
> poddawane dłuższemu naświetlaniu, a te o wyższych indeksach prędkości
> mogą miec tak przygotowany podkład aby się szybciej wypalać i przez
> to może zachodzi jakieś przepalenie co też jest niekożystne, szczególnie
> w zapisywaczkach starszych, nieświadomych nowszych indeksów prędkości.

Właśnie tak jest, a co do starych napędów, to nie tyle kwestie samego
napędu, co wgranego do niego firmware'u. Zazwyczaj aktualizacja zawiera
nowe strategie zapisu dla nowych nośników. Gdy wgrałem najnowszą wersję
do mojego LIteOna jakość zapisu poprawiła się znacząco. :)

> No to podstawa, zapas transferu i mocy kompa, płat hdd na bufor, osobna
> taśma ata66, udma, to wszystko musi być zapewnione, zdaję sobie sprawe :)

No tak, to jedna z podstawowych rzeczy. :) A co do osobnej taśmy, to
najważniejsze jest w gruncie rzeczy tylko to, żeby na jednej taśmie nie
siedziała nagrywarka i źródło plików (najczęściej HDD) albo inny napęd,
z którego będziemy korzystać w tym samym czasie.

> narazie na dl wogóle nie wchodzę, za drogie nośniki. Za 1 płyte mam
> paczke dobrych singli.

Oczywiście, zwyczajnie cena za duża, żeby się tym interesować. Poza tym
często jakość już nie ta... Jednak dwuwarstwowe płyty RW to ciekawe
rozwiązanie do noszenia plików - jedna płyta zamiast dwóch. :) Wszystko
zależy od tego, czy ceny DL zaczną spadać wraz z upowszechnianiem się
technologii HD (którakolwiek z nich wygra...). Obawiam się jednak, że
może być już trochę za późno i tego typu rozwiązania podzielą los płyt
CD-R o pojemnościach powyżej 1 GB. :)

> Wypalam też dużo, prowadzimy magazyn zdjęć i filmów z cyklicznych wypadów
> 4x4, pracuje na to sporo aparatów, kamery, jest tego masa i gdzieś trzeba
> to gromadzić i sporo uczestników chce mieć do nich dostęp, a inet
> narazie trochę za wolny na GB w takich ilościach :)

Jeszcze jakiś rok czy dwa, a nagrywarki BD-R{E} lub HD DVD trafią pod
strzechy. :)

# /George Orwell - Rok 1984/