Re: Zasilacz - ile zużywa - na pewno bylo ze 100 razy ale...

Autor: Leszek K <leszek60.wytnij_at_neostrada.pl>
Data: Sat 26 Aug 2006 - 16:10:37 MET DST

Dnia Sat, 26 Aug 2006 14:54:56 +0200, Sander napisał(a):

> Nie większy, tylko wydajniejszy.

> Nie. Pozatym zwróć uwagę aby zasilacz miał aktywne PFC
> (Korekcja Współczynnika Mocy - ang. Power Factor Correction).
>
> Aktywne PFC (lepsze, wydajniejsze) dostosowuje się do "panujących"
> w komputerze warunków poboru mocy i odpowiednio dostosowuje do niego
> współczynnik mocy, przy minimalnym dodatkowym poborze prądu z sieci
> elektrycznej. Pasywne PFC (oferowane w "tanich" zasilaczach, mniej wydajne)
> zwiększa współczynnik mocy o stała wartość, co powoduje tez większy pobór
> mocy z sieci niż potrzeba go aktualnie naszemu komputerowi.

Nie. Nie. I jeszcze raz NIE. PFC powoduje korekcję przesunięcia fazy między
prądem a napięciem (cos fi). Odpowiednio dobrany powoduje, że obciążenie
nie ma charakteru pojemnościowego ani indukcyjnego. Nie ma to najmniejszego
wpływu na pobór mocy. Wręcz przeciwnie - zasilacze z aktywnym PFC pobierają
przez cały czas energię do zasilania układu PFC. Na wielu zasilaczach
objawia się to silnym nagrzewaniem gdy komputer jest wyłączony i wentylator
zasilacza nie pracuje. Układy PFC powodują mniejsze straty na liniach
przesyłowych i w zasadzie przynoszą zysk tylko elektrowniom. Są poronionym
wymysłem UE - w USA nie ma obowiązku ich stosowania i wszystkie zasilacze
są sprzedawane bez tego wynalazku.