Nero Vision - przechwytywanie materiału video

Autor: Mariusz <mariusz_ciszewski-beztego-_at_o2.pl>
Data: Wed 23 Aug 2006 - 20:35:53 MET DST

Witam!

Dosyć długo, do przechwytywania sygnału Video używałem programu InterVideo
WinDVR. Teraz przerzuciłem się na Nero Vision, który wydaje się być
programem bardziej poukładanym.

Będąc na wyjeździe, bawiłem się cyfrową kamerą SONY Handycam (modelu nie
pamiętam). Ta cyfrowa kamera nie należy do nowości. W komplecie był kabel
USB i sterowniki. Zgrywanie materiału w ten sposób, za pośrednictwem
programu (ImageMAKER) dawało żałosne efekty (zgrany materiał ciął się, a
jego jakość wydawała się gorsza, no i oczywiście były problemy z dźwiękiem).

Szybko zaopatrzyłem się w kabel FireWire (SONY w instrukcji używa oznaczenia
i-link), a jako aplikację do przechwytywania materiału video użyłem Nero
Vision.

Efekt był rewelacyjny.

Po przechwyceniu sygnału audio-video, NERO tworzy we wskazanym katalogu na
dysku plik AVI, o jakości takiej, jak tylko fabryka dała ;-) W takim
nieskompresowanym formacie jedna minuta filmu zajmuje 210MB, co w prostym
przeliczeniu oznacza, że na płycie DVD zmieściło by się co najwyżej 20 min.
filmu w pełnej jakości.

Kompresji takiego formatu do standardu przewidzianego dla DVD (MPEG2) można
dokonać z poziomu programu, posługując się narzędziem 'Eksportuj'.

Niezbędne są tutaj jednak odpowiednie ustawienia. Do tych najlepszych
doszedłem po kilkunastu minutach eksperymentów.

Ważne jest ustawienie jakości zgrywanego materiału na 'Wysoka jakość' a
także sposobu przechwytywania na 'progresywny'. Rodzaj inny niż
'progresywny' powodował obecność efektu przeplotu.

Po dokonaniu odpowiednich ustawień i wyeksportowaniu materiału otrzymujemy
plik MPG o rozmiarze kilkukrotnie mniejszym, niż miało to miejsce w
przypadku pliku AVI, takim, że na jednej płycie DVD zmieści się około
godzina filmu.

Niestety, zakodowany materiał, nawet przy opcji 'wysoka jakość' (720x510,
25fps, bitrate 8000) wcale mi się nie podoba. Może to nie jest sieczka w
stylu Video-CD czy DivX, ale ja wyraźnie widzę efekt kompresji!

Wiem, jak powinien wyglądać materiał DVD. Wystarczy odtworzyć dowolny
oryginalny film DVD, by spostrzec różnicę.

Zastanawiam się gdzie tkwi problem.

Drugie moje zapytanie dotyczy już oryginalnego avi (przed kompresją)
przechwyconego z kamery przez FireWire. Film byłby rewelacyjny, ale... Na
obrazie pojawia się coś w rodzaju szumu. Jak to z wykle w podobnych
sytuacjach bywa, szum (kasza) jest tym bardziej wyraźny, im słabiej
nasłonecznione jest filmowane otoczenie.

Obserwowany przeze mnie efekt bardzo przypomina mi rezultaty posługiwania
się kamerą analogową (przechwycone video przypomina nieco sygnał uzyskiwany
z kamery analogowej). Nie podoba mi się to.

Może mam wysokie wymagania, ale uważam,że zgrany materiał winien być czysty
jak łza, mniej więcej tak, jak na oryginalnych filmach w standardzie DVD.

--
Pozdrawiam serdecznie
Mariusz