Proporcje obrazu w monitorze LCD?!?!

Autor: Tomasz Kuczynski <kuczynski_at_eltok.com.pl>
Data: Wed 23 Aug 2006 - 17:03:02 MET DST

 Witam!
 Jak to właściwie jest z tymi proporcjami 3do4 i 4do5. ??
Mam laptopa 15" i obraz jest prawidłowy. Jak jest koło, to jest koło a nie
jajko.
  Kupiłem niedawno monitor LCD 19" Neovo F-419 z natywną rozdzielczością
1280x1024 i na wszystkich programach obraz jest wyciągnięty w pionie. Z
prostego wyliczenia wynika, że proporcje są 4 do 5. A więc ten sam obraz
musi być wyciągnięty. Można go co prawda wyciągnąć w poziomie przy pomocy
funkcji "Zegar", ale część ramki jest poza ekranem.
  Podstawowe pytanie: Dlaczego jest taki standard i co można zrobić, żeby
np. w programach graficznych typu CAD czy Autotrax były zachowane proporcje.
  Przy rozdzielczości 1024x768 w laptopie wszystkie znane mi aplikacje
działają prawidłowo.
  Bardzo proszę o wyjaśnienie mi tej kwestii!
Tomek