Re: Cichy zestaw - moja konfiguracja ...

Autor: Larus <larus_at_silesianet.pl>
Data: Mon 21 Aug 2006 - 17:59:09 MET DST

Indywiduum zwane *radarek*, w wiadomości
<44e9b4c9$0$22603$f69f905@mamut2.aster.pl> wyprodukowało:

> Do przewidzenia, ze nie osiagna maksimum, ale bylo pare artykulow
> na temat tdp w ktorych twierdzono ze amd zawyza a intel zaniza.

Bo to właśnie kwestia dobrego pomiaru. Jak zmierzą przed "zasilaniem"
mobo to mogą wyjść kwiatki, bo przy dużych mocach straty na stabilzacji
napięć z 12V do powiedzmy 1.3V mogą być spore (a mówimy tu nawet o 80A).

> Wychodzi na to ze ani jedno ani drugie nie jest prawda.

I całe szczęście :)

> Nie wszystkie, np mial byc athlon 64 3500+ 35W
> http://www.pcworld.pl/news/93590_2.html
> Gdyby przyjac ze jest o polowe lepszy od tego venica to bylby naprawde
> super procesor do pasywnego chlodzenia.

A faktycznie.

> http://hardtecs4u.de/reviews/2006/intel_conroe_leistungsaufnahme/index2.php
> i potem:
> So verbrauchte der einkernige Athlon 64 3800+ lediglich runde 37 Watt,
> wird aber dennoch in der 85 Watt TDP Gruppe gelistet.
> Czyli potrzebuje 37W, a jest opisany jako 85W.

Jeśli o 3800+ idzie to faktycznie do tej grupy należy, ale:
ADA3500DIK4BI (S939, 90nm) - 67.0 W. Pisaliśmy o 3500+ wtedy ADFAIR :)

Źródło: AMD Athlon™ 64 Processor Power and Thermal Data Sheet (oficjalny
pdf)

> Ogolnie sie zgadzam, ale chodzi mi o to, czy na pewno rozrzut
> pomiedzy pojedynczymi procesorami jest mniejszy niz powiedzmy 5%.

Należałoby by to zbadać tak jak piszesz. Ale raczej żaden site www nie
dostanie kilku CPU o tej samej częstotliwości... Natomiast generalnie
nie ma zbyt wielu podstaw by twierdzić inaczej. Liczba tranzystorów jest
taka sama, napięcie zakładamy identyczne (choć nie musi być, vide
VIDs ustawiane jeszcze w fabryce). Natomiast procesory różniące się czy
to steppingiem, czy to vcore oczywiście już nie muszą.

> Pojawily sie opinie na sieci, ze te wersje EE z tdp 35W to
> "selekty" z zwyklych wersji procesorow i ciekawy jestem ile jest
> w tym prawdy. tj. czy kupujac zwykly procesor jest szansa na taki
> egzemplarz (bo jesli jest, to te testy sa nic nie warte, bo
> tez moga byc na takim egzemplarzu).

No bo tak jest. Nie ma różnych procesorów. Co więcej spora część
defaultowych właśnie pójdzie @ "EE", bo to oznacza tylko obniżenie
napięcia do 1.2V bodaj. To po prostu czysty marketing z tymi numerkami TDP:)
Ale za gwarancję (czy to undervoltingu jak i overclockingu) po prostu
się płaci. Więc nie jest to takie dziwne...

A co do zysku, licząc fizycznie: to mamy (1.2/1.35)^2 * P_zwykłego_cpu=
~ 0.80 * te 35W = 28W. I podejrzewam, że o tyle (+- 3%) byłby zysk na
takim EE. Znacznie większy byłby dla CPU 2-rdzeniowych, co pokazują
zresztą testy poboru mocy z gniazdka (czyli całego komputera).

--
Dawid "Larus" Paszkowski <larus@epf.pl>