Płyta ABIT AL8 ...problem (długie)

Autor: Refix <virtual_at_net.com>
Data: Sun 20 Aug 2006 - 00:35:45 MET DST

Witam

Poniższą treść kieruję głównie do użytkowników płyty głównej ABIT AL8 (AL8V), być może ktoś
miał podobny problem i udało mu się sprawę rozwiązać a może to z moja płyta jest coś nie tak...
Otóż mam pewien dylemat z w/w płytą, ogólnie płyta pracuje stabilnie bez jakichkolwiek zawieszeń
samoczynnych resetów itp. Wszystkie zainstalowane urządzenia są wykrywane i obsługiwane
bez problemu a mimo to w menadżerze urządeń widnieje jedno nieznane urządzenie z informacją
w jego właściwościach " Intel(R) 82801GB/GR (ICH7 Family) LPC Interface Controller" co może
świadczyć o nieprawidłowościach z chip'setem płyty głównej. Przeinstalowałem ponownie sterowniki
dołączone do płyty ale bez skutku, zainstalowałem najnowsze stery pobrane ze strony Intel'a i również
bez rezultatu, cały czas widnieje nieznane urządzenie z żółtym pytajnikiem. Zaznaczę, że próba
instalacji sterowników do płyty głównej aby uniknąć jakichkolwiek problemów odbywała się
z podłączonym do niej tylko dyskiem twardym.
Ale to nie wszystko, gdy w BIOS'ie uaktywnię opcję "Energy Lake Funktion" to w menadżerze
urządzeń pojawia się kolejne nieznane urządzenie oznaczone pytajnkiem na żółto.
instalacja sterowników nic nie pomaga ;( czy u was również jest podobnie ?

Innym mankamentem jest sprawa boot'owania komputera z dowolnego urządzenia i tak np:
w BIOS'ie opcja "Hard Disk Boot Prioryty" ustawiona kolejność
1 Boottable Add-in Card (w USB wsunięty PenDrive)
2 HDD-1 (SATA)
  Komputer bez problemu startuje z PenDrive'a, ale gdy wyjmę PD z USB komputer
  nie startuje wogóle wyświetlając komunikat:
"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"
wciśnięcie klawisza ENTER uruchamia komputer, ale pytanie dlaczego nie robi
tego automatycznie wybierając kolejne urządzenie z listy zadeklarowanej w BIOS'ie ?
inne przykłady błędnego Boot'owania:
1 Boot add-in card
2 HDD-1 (SATA)
3 HDD-2 (ATA)
   W tej konfiguracji, bez względu czy PD jest w porcie USB czy też nie, komputer
   startuje z HDD-2 ...dlaczego ?
1 Boot add-in card
2 HDD-2 (ATA)
3 HDD-1 (SATA)
   W tej konfiguracji, bez względu czy PD jest w porcie USB czy też nie, komputer
   startuje z HDD-1 ...?
1 HDD-2 (ATA)
2 HDD-1 (SATA)
3 Boot add-in card
tu jest ok, staruje z HDD-2
1 HDD-1 (SATA)
2 HDD-2 (ATA)
3 Boot add-in card
tu również jest ok, staruje z HDD-1
Cały problem w tym że za każdym razem kiedy chcę uruchomić komputer z PenDrive'a
muszę wchodzić do BIOS'u i stawiać konfigurację, gdy po zakończeniu pracy nie zmienię
ponownie ustwień w BIOS'ie to nie uruchomię komputera zdalnie, co dość często czynię ;(
Nadmienię tutaj, że w poprzedniej mojej płycie ABIT IS7 problem ten nie występował, mogłem
ustawić każde urządzenie boot'owalne na poz.1 i komputer startował bez zająknięcia.

ufff, dużo tego ale jeszcze jedna sprawa, uruchamianie komputera przez wklepanie hasła na
klawiaturze. Gdy uaktywnię tą opcję w BIOS'ie komputer po wklepaniu prawidłowego pass...
startuje bez kłopotu, problem jednak z wyłączeniem komputera. Win'XP zamyka i wyłącza OK,
ale gdy jestem w czystym DOS'ie pozostaje jedynie wyłączenie wtyczki sieciowej, gdyż komp
nie reaguje na naciśnięcie kl.POWER nawet trzymanego przez dłuższą chwilę. Przyznam, że
żąglowanie wtyczką sieciową jest dość irytujące ;(
Przy innych ustawieniach sposobu uruchamiania komputera kl.POWER zachowuje się
normalnie tzn.można nim wyłączyć komputer. Tutaj również dodam że w poprzedniej mojej
płycie ABIT-IS7 jak również jeszcze starszej ABIT-BD7II problemu tego nie było.

--
pozdrawiam
-= Refix =-