Re: problem z DDR

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Wed 09 Aug 2006 - 00:41:36 MET DST

Użytkownik "PCMANIAK" <pcmaniak@onet.eu> napisał w wiadomości
news:eba4qh$58s$1@sunflower.man.poznan.pl...
> Użytkownik "g!b" <gibeekNOSPAM@o2.pl> napisał w wiadomości
>
> Jeli pytasz o GoodRAM, to bądź świadom, że wiele płyt ich "nie lubi".

Nie, płyty conajwyżej "nie lubią" lamerskich użytkowników. 99% problemów
typu "(do)kupiłem nową pamięc, i nie działa" wynika z błedów ustawienia
pamięci w biosie / slotach.

> Trudno
> będzie się powołać na gwarancję

Oczywiście. Przecież pamięć jest sprawna i po prawidłowym ustawieniu będzie
pracować z maksymalnymi dopuszczonymi przez producenta (w SPD) parametrami.

> Co do ogólnego tematu wątku, to musisz wiedzieć, ze wiele producentów
(tych
> znanych także!) sprzedaje słabe pamięcie przetaktowane wyżej.

Znacznie częściej zachodzą sytuacje gdy producenci (zwłaszcza ci mniej
znani!) robią moduły na kostkach, które odpadły na wewnętrznych testach u
markowych producentach. Ponieważ takie testy są zazwyczaj dość mocno
wyśrubowane, to te "odpadnięte" pamięci i tak są wystarczająco dobre dla
przeciętnego użytkownika - a conajważniejsze często dają się jeszcze sporo
podkręcić.

> Ja mam pamięć
> markową, która autom. wykrywana jest poziom niżej w MHz.

Ale może warto zadać pytanie DLACZEGO płyta w trybie "Auto" ustawiła pamięć
poniżej jej parametrów dopuszczalnych ? Bo nie sądzisz chyba że płyta w
ciągu tych paru sekund procedury POST przeprowadza taki szybki "Stability
Test" i na jego podstawie ustawia częstotliwość pracy pamięci ?
1) Niektóre płyty np. Asrock s754 i s462, w trybie AUTO, nawet jeśli
procesor ma FSB 200DDR i pamięć jest 200DDR, to pamięć ustawiają na 166
(nawet przy jednym module). Po prostu tak je skonstruował producent.
2) Często najszybszym trybem pracy jest tryb synchroniczny, więc na wielu
płytach przy procesorze z FSB 333 i pamięci 400, w trybie AUTO pamięć
zostanie ustawiona na 333.

> Nie moge tego
> potwierdzić, bo kości nie mają żadnych danych oprócz logo producenta
modułu
> (kości?).

Nalepkę na pamięci łatwo zmienić. A wszystkie parametry pracy pamięci (w tym
dopuszczalne częstotliwości i timigi dla każdej z nich) są zapisane w SPD
(to pamięć ROM więc nie można jest zawartości podmienić). A co jest zapisane
w SPD można odczutać np. CPU-Z, Everest, Sandra.

> To wszystko łatwo wyliczyć bez włączania pamięci, jeśli podany
> jest czas dostępu w ns. Dla przykładu 4,0 ns daje dla DDR 200/400MHz.

No to chyba 250/500 ?