Re: Semperon Socket S754/S939 vs AM2

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 06 Aug 2006 - 22:17:45 MET DST

Michał Gorzkiewicz <mgorzkiewicz@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

> W zasadzie już sobie odpowiedziałem :
> http://www.ddworld.cz/content/view/75/37/

            Wlasnie tez rzucilem okiem - i tu pytanie: mniej obiektywnego tekstu
do tego po chinsku w dialekcie mandarynskim nie maiales pod reka?

> To całe AM2 to jakby na siłę.

            Owszem, jest na sile (AMD z koncem roku konczy dostawy CPU dla S939
co mnie osobiscie martwi), ale biorac to pod uwage sugerowalem inwestycje
S939 albo AM2, z sugestia tego drugiego w opisanej sytuacji.

> Jeśli mam jeszcze dokupować RAM'y to kupię stare S754

            Najgorsza i najkmniej perspektywiczna platforma dla K8. Oszczdnosci
w stosunku do AM2 prawie nie ma [pamiec i CPU w tej samej cenie], no chyba
ze kilkadziesiat zlotych na plycie. IMHO nie warto, ale masz prawo zrobic
sobie sam krzywde: to Ty a nie ja bede sie z tym meczyc za ~rok.

> i jak się da to na chipie VIA (mniejszy poziom

            Najgorsze rozwiazanie. Byle NF3/4 jest lepsze i wydajniejsze.

> zrzędzenia na stery na grupach pl.comp.os.linux.sprzet).

            Pewnie dlatego ze malo kto z geekow linuksowych to kupuje. VIA pod K8
to jest absolutny lowend do biura pod win32. No i pod linuksem ludzie maja
tradycyjna niechec do chipsetow VIA jeszcze z dawnych czasow, wiec raczej
omijaja je szerokim lukiem.

> Mam oryginalny W2K i nie odczuwam potrezby zmiany.

            Ja tez, wystarcza pod K7 ale przy zmianie na K8 kupowalbym juz z
win32 XP: pod win2k nie masz AFAIR wsparcia dla NX bit, bardzo kiepskie dla
Cool&Quiet, no i skonczyl sie okres supportowania - niedlugo nie bedzie
nawet patchy bezpieczenstwa.

> Poza tym następna zamiana za 2 lata, a w 2008 nie wiadomo co będzie. :)

            Jak wejdziesz w S754 to pewnie szybciej, bo chyba ze masz bardzo male
wymagania co do sprzetu (to Rage oraz porzede wszystkim tylko 128 MB RAM to
sugeruje). Ja nie wiem jak tak mozna sie meczyc: nawet w maszynie do
pisania na VIA MVP3, K6-2+ 550 i WIN95OSR2 mam 192 MB RAM i uwazam ze mniej
przy chocby OpenOffice i Firefoxie to robienie sobie krzywdy.

> Na samej płycie oszczędzam 50 - 100 zł. Starczy na dobry zasilacz.

            Zartujesz prawda? Za 50 zl to kupisz "produkt zasilaczopodobny", za
~100 zl juz mozesz kupic do malo wymagajacego zestawu Modecoma MC350ATX 2.0
lub 400W Fortrona.

> Ten Rage to chyba jest w wersji PRO - dawno nie zaglądałem.

            Nawet jesli to ma od dawna nie rozwijane sterowniki i probelm
praktycznie ze wszystkim pod OpenGL czy DX. Swojego Rage128 GL opchnalem
kilka lat temu wlasnie ze wzgledu na coraz bardziej problematyczne
sterowniki. Oczywiscie wydajnosc pomine litosciwie milczeniem - byle
zintegorwany GF6100 ma wydajnosc o niebo lepsza. A jesli juz wspominamy o
linuksie to walsnie ATI ma tradycyjnie do niczewgo sterwniki dla tego
systemu.

> Mi wystarcza, tak więc jakaś zintegrowana grafika mi wystarczy.

            Wreszcie cos sensownego.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl