Re: Rozbudowa kompa - pamięć a FSB

Autor: Bernard <bernard_at_earth.net>
Data: Sat 05 Aug 2006 - 19:15:24 MET DST

Michał Gorzkiewicz wrote:
> Witam,
>
> Niedawano dopytywałem się o różnice wydajności między platformami AMD: Socket
> 754/939 a AM2. Powrót na ziemie był niemiły :) - kość DDR 333Mhz jest do wymiany.
>
> Teraz pytanie: Semperony w wersji Socket 754/939 mają FSB o zegarze 200 MHz.

Semprony, nie "semperony". Nie mają żadnej FSB. Mają łącze HT i szynę
pamięci. HT działa na 800 lub 1000 MHz. Szyna pamięci może działać np.
na 133, 166 lub 200 MHz i nie ma związku z HT.

> Aby działały szybko (bez strat wydajności wywołaną asynchroniczną pracą
> pamięci) potrzebna jest kość DDR 400 MHz. Prawda/fałsz?

Nieprawda, chociaż im szybciej tym lepiej oczywiście. Starsze Athlony 64
  mogły np. obsłużyć tylko 3 banki na 200 MHz. Po włożeniu dwóch modułów
dwubankowych pamięć zwalniała do 166 MHz.

> Celerony "D" maja FSB 133Mhz -> wniosek: kość DDR 333MHz nie będzie spowalniać
> systemu, czytaj: będzie współpracować synchronicznie z procesorem. Prawda/fałsz?

333 nie dzieli się przez 133 ani 200, a więc nieprawda

> Pooglądałem sobie benchmarki Semperona 3100 i Celerona D33x, i różnice w
> zastosowaniach które mnie intersują ("biuro", baza danych, kompresja do DivX
> lub mpeg, Civilization 3 :)) nie ma szokujących różnic, tak więc zmiana na
> Intela będzie tańsza.

I duużo cieplejsza. Semprony mają po 32..40 stopni.