Re: Dobry i nie za drogi zasilacz

Autor: Michal Lukasik <michu_l_at_tlenCUT.pl>
Data: Thu 03 Aug 2006 - 19:52:02 MET DST

Dnia 3.8.2006, Fred napisał(a):

> Roznica jest spora miedzy zasilaczem o sprawnosci ~70% a takim ~82%

Baju, baju.
Owszem, ale dla Seasonic SS-401HT Active PFC producent podaje >70% (typowe
77% dla ~230V 50Hz).
ModeCom MC-350ATX 2.0 PFC ograniczył się do podania "Sprawność: 70%
minimum przy pełnym obciążeniu".
I gdzie tu ta drastyczna różnica?

> wystarczy policzyć: moj komp w stresie ciągnie na modekomie z sieci 205W, na
> seasoniku ~171W, teraz te ~34W to czyste straty wydzielające się na

Liczyłeś to na podstawie (albo pod wpływem ;D) "procentów" powyżej?
Czy jakoś mierzyłeś?

> radiatorach w zasilaczu, w przypadku tak małej puszki jak zasilacz, 34W to
> bardzo duzo.

Eeee tam, raptem mała żaróweczka. ;D
Na jakie koszta się to przełoży przy miesięcznym rachunku? Bez przesady.
A i tak to przy założeniu stałego obciążenia komputera a wiadomo, że nie
zawsze tak jest.

> Są juz zasilacze o sprawnosci 85% i więcej.

Owszem, ale nie rozmawiamy teraz o takich. ;D

> Jezeli zasilacz ma
> małą sprawnosc to dobrym sposobem na uciszenie "konstrukcji" jest
> zastosowanie obszernych radiatorów. Niestety częsciej stosuje się
> najprostsze rozwiązanie - zwiększenie obrotów wentylatora.

Racja.
BTW. Kiedyś miałem (jakoś nie mogę znaleźć) link do zmodowanago Codegena
na pasywne chłodzenie - jakiś desperat/ryzykant wmontował tam spore
radiatory.

> Gdyby zasilacz miał 100% sprawnosci to wogule nie wymagał by chłodzenia :)

:D

> no niestety albo cena albo gwarancja/serwis/obsługa

Amen.
Ja jednak większości użytkowników doradziłbym rozwiązanie wygodniejsze dla
Nich, tj. z gwarancją i to najlepiej "na miejscu".

> zyski są takie: sparawnosc=koszt energii, o aktywnym PFC w seasoniku
> tez trzeba wspomnieć bo dla uzytkownika oznacza to: lzejszy zasilacz i brak
> buczenia dławika ktore czesto występuje w zasilaczach z pasywnym PFC (ale
> minus: problemy z UPSami)

Ja to wiem, ale jakoś nie mogę się doszukać różnic w sprawności obu
omawianych zasilaczy (a nawet jeśli to tak niewielkich, że IMHO
nieistotnych), no ale Ty masz tę przewagę, że masz ten zasilacz "w ręku" a
ja opieram się na danych znalezionych w sieci.

Podsumowując: Nie kupiłbym tego Seasonica za ~100zł z 3 mies. gwarancją a
już tym bardziej nie dołożyłbym ~200zł za to by kupić go w sklepie
(internetowym zresztą) z gwarancją skoro za cenę ~100-130zł mogę mięć może
mniej sprawnego (sprawa dyskusyjna) ModeComa z 3 letnią gwarancją w
sklepie koło domu (albo przynajmniej gdzieś w sąsiedniej "wiosce").
Różnicę w cenie wolę przeznaczyć na rachunki za prąd. A i to żeby się
wyrównało to lekko lata muszą minąć (to tak rzucam "PI razy drzwi"). ;D

--