Nowy komputerek

Autor: Veno <krzycholo_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 03 Aug 2006 - 12:39:44 MET DST

Witam!

    Po paru latach pracy ze swoim przestarzałym już sprzętem przymierzam się
do wymiany praktycznie wszystkich ważniejszych części mojego staruszka.
Ponieważ przez dłuższy czas nie interesowałem się zmianami i nowościami w
sprzęcie komputerowym nie bardzo orientuje "co z czym i do czego". Stąd mam
kilka wątpliwości i pytań, które kieruje do Was ;)

    Na początek zaznaczę, że chciałbym się zmieścić narazie w 1100zł, ale
kupić sprzęt, który dawałby możliwość rozwoju w przyszłości (lepszy procek,
grafika, itd.)

    Pierwsze i najważniejsze: płyta główna (ze slotem LGA775) - interesują
mnie przede wszystkim płyty Asusa, jednak pojawił się problem w związku z
dyskiem. Posiadam dysk Seagate Barracuda ATA IV 60GB. Chciałbym mieć płytę z
wejściem PCI-E 16x dla nowej grafiki. Problemem jest to, iż na prawie
wszystkich takich płytach jest jedno wejście na ATA. Wyjściem byłaby
przejściówka ATA -> SATA tylko czy jest to bezpieczna sprawa i czy w ogóle
komputer będzie się uruchamiał z tak podłączonego dysku? Dodatkowo mam drugi
dysk (również ATA, ale staruszek ma już sporo lat, Fujitsu 8GB ), który
czasami podłączam, a także nagrywarkę DVD. 3 urządzenia na ATA, a możliwość
podłączenia 2. Ewentualnie możnaby podłączyć 2 dyski pod 1 ATA, a nagrywarkę
przez przejściówkę do SATA. Czy takie rozwiązanie sprawdziło by się? Czy
bios bez problemu wykryje tak podłączony dysk?

    Sprawa druga: procesor - interesuje mnie tylko Intel. Zauważyłem w
sklepie po kuszącej cenie 311,00 zł Intel Pentium 4 531, 3.0 GHz, 800 FSB,
1MB cache (http://www.return.com.pl/ware/49a3bd63bdfe6a10b8684468630d2b92/).
Czy 1MB cache'u mniej w porównaniu z 2 razy droższym prockiem (2MB cache,
3.0Ghz, 800FSB) znacznie odbije się na wydajności procesora?

Pamięć: Kingston 512MB, z tego co się doczytałem rozumiem, że lepiej
Non-ECC, ale DDR czy DDR2? I jaki najlepiej powinna mieć parametr CL?

Grafika: PCI-E 16x, narazie coś do 250zł, w przyszłości wymieni się na coś
mocniejszego. Co radzicie?

Zasilacz: ModeCom, ale 350W czy 400W?

Na koniec jeszcze raz pytanie o płytę główną: biorąc pod uwagę te wszystkie
kryteria, które wymieniłem, jaką płytę Asusa (ewentualnie inną) polecali
byście w cenie do ok 300zł?

Za wszelką pomoc z góry dziękuję :)

Pozdrawiam - Veno