Bios wykrywa dysk dopiero po restarcie

Autor: Ambro [Wawa] <ambro2WYWALTO_at_poczta.fm>
Data: Tue 01 Aug 2006 - 22:58:46 MET DST

Witam,
Spotkałem się z dość nietypowym, moim zdaniem, problemem. Pecet długo
stał nie włączany (urlop) i przy pierwszym uruchomieniu bios w POST nie
wykrył napędów P-ATA, jedynie dysk SATA (MoBo to Gigabyte K8NS
Ultra-939, konfiguracja dysków jest następująca: I kanał IDE: DVDRW
Plextor 740A - master, CDRW Lite-on 3123S - slave; II kanał IDE: Samsung
SV2002H, leciwy HDD 20GB - master; I kanał SATA: Seagate Barracuda
7200.7, 160GB, 8MB cache - master). Po zrestartowaniu komputera
wszystkie napędy zostają rozpoznane, ale problem dalej się powtarza po
całkowitym odcięciu zasilania i ponownym włączeniu. Wcześniej nie miałem
z podobną reakcją BIOSu do czynienia, więc nie wiem gdzie upatrywać
przyczyny. Proszę o jakieś wskazówki co do tego, jak zdiagnozować
problem (zresetować BIOS, podmienić na nowszą wersję, może bateria na
płycie? chociaż czas i data jest w porządku, więc pewnie nie w tym
rzecz). Być może gdzieś czegoś niedopatrzyłem i kłopot jest prosty do
rozwiązania. Reszta konfiguracji:
Athlon64 3200+ (Winchester); 2x512MB DDR400; Sapphire Radeon 9800PRO 128MB.

Z góry dziękuję za pomoc
Ambro