troche o konfiguracji RAID

Autor: <tomasz.koniewski_at_interia.pl>
Data: Mon 31 Jul 2006 - 08:24:08 MET DST

Witam szanownych forumowiczów

Zajmuje sie glownie grafika. Obrobaka zdjec, kreacja, przygotowanie do
druku. Zalezy mi na szybkim dostepie do archiwum + szybkich operacjach
na plikach biezacych.

WIZJE
Zastanawiam sie nad nastepujacycm rozwiazaniem.
RAID0 na system, pliki aktualnych projektówm, plik wymiany programow
graficznych (mysalelm tutaj o dyskach 2x160GB Segate SATA/II). Zalety
to szybkosc dzialania. Nie zalezy mi na bezpieczenstwie danych z tych
dysków.
RAID1 na archiwum z plikami starych projektów (myslalem o 2x320GB
Segate SATA/III).

PYTANIA
Na jakiej szynie sa montowane na plytach glównych kontrolery
SATA/II? Tzn czy w przpadku wielowatkowch dzialan (w jednej sesji
zapisuje plik w RAID0 i otwieram inny w RAID1) nie bedzie gdzies
waskiego gardla, które i tak ograniczy ten system pod katem
wydajnosci?

Wiem, ze bledem jest dawanie swapa systemowego i np swapa od p-shopa
na jednym dysku (igdy tak nie robie). I tutaj pytanie czy w raid0 dalej
to bedzie tak duzym bledem? Czy moze lepiej wydzielic 5 dysków
(1xsystem+2xraid0+2xraid1)? Bariery finansowe choc ograniczone
dopuszczaja tutaj taka konfiguracje. Tylko czy gra warta swieczki?

Mam dysk 160GB z danymi. Drugi indentyczny pusty. Jak podlacze je i
skonfiguruje w raid0 lub raid1 to system automatycznie podzieli dane
oraz uklad partycji na te dwa dyski?

Na ile oplacalne w takim wypadku jest kupowanie dedykowanego
kontrolera RAID? Ma to sens?

Z gory przepraszam za ilosc tekstu :) i dziekuje za rady.
Zaznacze, ze wstepnie googlowalem (takze grupe) ale ze slabymi
rezulattami (wiekszosc dotyczyla tego co to jest RAID 0, 1 itd).