Re: streamer i kasetka DAT

Autor: Mirosław Cichocki <mirekc_at_interia.pl>
Data: Fri 28 Jul 2006 - 08:17:31 MET DST

Atlantis napisał(a):
> Witam!!!
>
> Zaciekawiła mnie pewna sprawa...
> Na allegro praktycznie za gorsze można dostać streamer z drugiej ręki,
> np. taki (http://tinyurl.com/oh9p2) lub taki (http://tinyurl.com/oaxya)
> w nazwie urządzenia znajduje się "DAT" oraz informacja o typie
> obsługiwanego nośnika, DDS-2 4/8 GB (http://tinyurl.com/n77x8) lub DDS-3
> 12/24 GB.
>
> Kiedy wpisałem w Wikipedii DDS pojawiła się strona o "Digital Audio
> Tape". Tak więc czy to jest ten sam nośnik? Jak jest w bezpieczeństwem
> [...]

DDS to Digital Data Storage. Taśma o szerokości 4 mm umieszczona w
miniaturowej kasecie zapisywana jest wirującą głowicą. System
rzeczywiście wywodzi się z technologii DAT opracowanej do zapisu
cyfrowego dźwięku, stąd też urządzenia tego typu często nazywa się
streamerami DAT. Niezawodność, jak na moje doświadczenia, średnia. Przy
codziennym backupie w systemie 5-taśmowym (jedna tasiemka na każdy dzień
tygodnia) co najmniej jedna tasiemka musiała "paść" w ciągu roku, a
generalnie żywotność tasiemki nie przekraczała dwóch lat. Dla
porównania: w systemie DLT przez dwa lata eksploatacji nie "padła" mi
ani jedna taśma. Podstawowa sprawa: przy wykonywaniu kopii na taśmie
_zawsze_ przeprowadza się weryfikację! Jeśli idzie o trwałość zapisu, to
zweryfikowana kopia powinna się po trzech latach odczytać bez problemu.
Ponowny zapis - bez problemu (to przecież taśma magnetyczna), natomiast
aktualizacja - tylko przez ponowny zapis wszystkiego (dostęp
sekwencyjny). Szybkość w realnych warunkach (streamer HP Sure Store
DAT-24 SCSI, Windows 2003 Server, backup systemowy) - jakieś 140 MB/min.