Re: Konfiguracja serwera - prosze o opinie

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Tue 25 Jul 2006 - 13:58:55 MET DST

Rafał Bartoszak napisał(a):
> Na pewno potrzebujesz dwóch dysków. Po to, aby zrobić z nich mirror. Są
> tu wielcy fani SATA, ale SCSI rules i tyle ;)

Hm, można prosić więcej? Kiedyś faktycznie wyboru nie było,
ale teraz SCSI dostaje mocno w kość. Oczywiście równoległe.
Kilkudyskowa macierz SATA 3 Gbps będzie podejrzewam wydaj-
niejsza niż coś zbudowanego na podstawie najpopularniej-
szego Ultra160, jedynie Ultra320 czy FC miałyby jakieś
szanse. O starym dobrym UltraWide nie wspominam z litości.
SATA ma teraz szybką magistralę, duże obroty i NCQ, a przede
wszystkim rewelacyjny stosunek pojemności i wydajności do ceny.

Oczywiście SAS to co innego, ale w SASie o ile się nie mylę
można podpiąć do host-adaptera zwykłe dyski SATA również i
nie stracić funkcjonalności tracąc tylko trochę na wydajności :)

Niezawodność to inna sprawa, dyski SCSI i SAS są liczone
z definicji na większe obciążenia, ale przy dobrym chło-
dzeniu i macierzy z nadmiarowością można przeżyć np. 1.5 raza
częstsze awarie dysków (strzelam z tą częstotliwością
awarii tutaj).

Nie wiem niestety jak wygląda porównanie cen dysków SAS i
SATA oraz cen host-adapterów i ekspanderów SAS -- po
opublikowaniu tego postu sobie z ciekawości zerknę.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |