Re: Konfiguracja serwera - prosze o opinie

Autor: uC <uC_at_bla.bla>
Data: Tue 25 Jul 2006 - 13:39:34 MET DST

"Ganzen" <jaroros@poczta.onet.pl> wrote in message
news:ea3en2$46c$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam Wszystkich,
> Pracuje w firmie i szef zwrocil sie do omnie o opinie w sprawie serwera
> ktory ma stanac w naszej firmie. Bedzie on pracowal pod linuxem, w
> lokalnym
> intranecie na potrzeby okolo 70 osob.
> Serwer ten będzie pełnił rolę lokalnego serwera lokalnej bazy danych,
> lokalnego serwera plików systemu WorkFlow i CRM (dla szybszego dostępu do
> zasobów graficznych obrazów dokumentów), oraz lokalnego serwera plików
> (np.
> współdzielone zasoby CAD itp.)
> [...]

Troche malo danych nt. zastosowania, ale:
- procesor bedzie sie grzal, wiec zastosuj dobre chlodzenie, na pewno nie
box'owy wentylator, chyba ze komputer bedzie stal w wydzielonym
pomieszczeniu,
- mozesz rozwazyc rowniez plyty Intela, sa bardzo dobre i sprawdzone,
- pamieci nigdy dosyc... zwlaszcza w rozwiazaniach serwerowych wiec mozesz
rozwazyc 4 GB (jaki system operacyjny?, XP, 2003 Server, wersja 64bit?),
- dyski na pewno co najmniej 2 szt na Raid1 (mirror), lub jezeli potrzebna
jest wieksza wydajnosc to wiecej w zaleznosci od potrzeb (Raid5). Jezeli
wydajnosc/niezawodnosc ma byc na wysokim poziomie to SCSI. Z drugiej strony
sa tansze rozwiazania SATA, ktore sa rownie niezawodne (seria Raid Edition
WD, seria NL35 Seagate'a lub MaXLine Maxtora) i przeznaczone do pracy 24x7 w
macierzy (5 lat gwarancji). Nie stosuj innych dyskow, tzn. tzw. "domowych" -
albo SATA z serii enterprise (tu jeszcze mogabyc Raptory WD) albo SCSI. Ja
bym wybral 3-4 dyski SATA WD w Raid5.
- jezeli Raid5 to najlepiej przy pomocy zewnetrznego kontrolera (w
zaleznosci od finansow Areca (trudna do dostania w Polsce), 3Ware, LSI,
Promise (nowa seria FastTrak lub EasyTrak)...) ktory ma sprzedowego XORa
(karty na PCI-X lub PCIe). Jezeli wybierzesz inna plyte niz wspomniany Tyan
to oczywiscie upewnij sie ze posiadaja odpowiednie zlacza.
- mozesz rozwazyc dodatkowa karte sieciowa,
- obudowa: w przypadku serwera bardzo wazny element, jezeli nie stac Was na
obudowy np. Supermicro lub Chenbro to mozecie zbudowac serwer np. na
niektorych obudowach Chiefteca (Bravo). Maja dobrze rozwiazane sprawy
chlodzenia i mozliwosc zamontowania wielu wiatrakow, w tym na dyski.
- zasilacz: Tagan, Antec, Seasonic,... najlepiej gdyby mial wiatrak od dolu
wspomagajacy wyciaganie powietrza (np. seria U15 Tagana),

A tak na prawde to wszystko zalezy od Waszego budzetu. Oczywiscie godnym
rozwazenia jest wersja na AMD (np. Opteronach serii 100) tylko tu bedziesz
skazany na badziewiaste chipsety nVidii - chyba ze wybierzesz czysto
serwerowa plyte zrobiona tylko na chipsetach AMD. Mozesz tez rozwazyc nowa
platforme z podstawka AM2 i wypasiona plyta ASUSA z PCI-X
(http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=101&l3=0&model=1207&modelmenu=1).

Pzdr.,

--
uC