Re: Parametr MTBF dla dysków

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 22 Jul 2006 - 10:35:34 MET DST

Użytkownik "Pawel Kraszewski" <Pawel@Kraszewscy.net> napisał w wiadomości
news:e9sgbm$for$1@nemesis.news.tpi.pl...

> MTBF jest parametrem *czysto* statystycznym. Mniej więcej działa to tak:
> Włączają X dysków, jak po Y dniach funkcjonuje z nich Z, to z tego
> wyliczają MTBF. Wzory są w necie.
>
> Przykład: Firma włączyła 100 urządzeń. Po miesiącu wysiadły 2 (czyli
> 1/50).
> Czyli statystycznie jedno urządzenie podziała 50 miesięcy. Przykład dałem
> kapelusza i obliczenia nie są do poprawne - ale dają obraz, jak to
> naprawdę
> jest robione.

Też nie tak :-). Producenci określają żywotność dysków średnio na około 60
miesięcy (5 lat). Oznacza to 43.800 godzin ciągłej pracy jednego urządzenia.
Wskaźnik MTBF 500.000 h oznacza, że prawdopodobieństwo uszkodzenia
pojedynczego napędu wynosi 43.800 / 500.000 = 0,0876, czyli że w okresie
tych 5-lat z grupy 1000 napędów padnie nam około 88 jednostek. Oczywiście
pod warunkiem ich prawidłowej i zgodnej z warunkami technicznymi
eksploatacji, a także przy założeniu, że do obliczeń przyjęto czas pracy 24
h/dobę a nie krótszy.

[...]

--
M.   [MS-MVP]