Re: Parametr MTBF dla dysków

Autor: Pawel Kraszewski <Pawel_at_Kraszewscy.net>
Data: Sat 22 Jul 2006 - 08:22:28 MET DST

Tomasz Maciąg wrote:

> jego MTBF to 500 tys godzin! Aż mi się nie chce wierzyć, bo to jest 57
> lat! Nie wiem w jakich warunkach te 500000 może być średnio wyciągnięte,
> bo mój dysk przepracował jakieś 7500 godzin (czyli 1,5% MTBF) i ma
> wyraźnie dość (taką ilość godzin podał SMART)

MTBF jest parametrem *czysto* statystycznym. Mniej więcej działa to tak:
Włączają X dysków, jak po Y dniach funkcjonuje z nich Z, to z tego
wyliczają MTBF. Wzory są w necie.

Przykład: Firma włączyła 100 urządzeń. Po miesiącu wysiadły 2 (czyli 1/50).
Czyli statystycznie jedno urządzenie podziała 50 miesięcy. Przykład dałem z
kapelusza i obliczenia nie są do poprawne - ale dają obraz, jak to naprawdę
jest robione.

Aha - MTBF nie uwzględnia cykli stop-start. Taki cykl zużywa dysk jak
kilkanaście-kilkadziesiąt godzin zwykłej pracy. W SMART masz gdzieś licznik
tego parametru. Dodatkowo MTBF nie uwzględnia pracy dysków w przegrzanych
obudowach (co też wybitnie go skraca).

--
 Pawel Kraszewski
 www.kraszewscy.net