Underclocking GPU i problem z RAMDAC

Autor: Maxiuca <maxiuca_at_poczta.fm>
Data: Mon 03 Jul 2006 - 11:45:33 MET DST

Witam,

Napotkałem pewien dziwny problem podczas zmniejszania częstotliwości GPU na
karcie graficznej. Generalnie nie gram w gry i nie potrzebuje zazwyczaj
pełnej wydajności mojej karty graficznej, dlatego staram się obniżać
częstotliwość taktowania GPU (żeby nie pogrzewac nie potrzebnie wody w
układzie chłodzenia).

Problem polega na tym, że obniżając "na twardo" (w biosie) częstotliwość GPU
tracę możliwość używania niektórych trybów graficznych. Jeżeli obniże
częstotliwość w czasie pracy komputera to wtedy tryb graficzny zostaje, ale
na ekranie pojawiają się dropy (trochę wygląda to jak zakłócenia przy
analogowym sygnale satelitarnym).

Używam dwóch monitórów w rozdzielczości 1600x1200x100Hz. Występuje to zarówno
na X1300 a występowało (przed zmianą płyty) na 9550. Obserwuję to również na
7500 na innym komputerze, przy czym objawia się trochę inaczej, bo trybów
graficznych nie tracę, ale na ekranie pojawiają się straszne dropy w trybie
overlay.

Wszystko to jednak tylko kiedy podłączone są dwa monitory, bo na innym 9550
obniżyłem częstotliwość z 250 Mhz do 130 i działa w 1600x1200x100Hz bez
problemu.

Zastanawiam się czy może RAMDAC jest powiązany z GPU jakimś mnożnikiem i
obniżenie częstotliwości GPU powoduje obniżenie częstotliwości RAMDAC? Jeżeli
tak to czy można to jakoś ominąć?

A może jest jakiś inny powód takiego zachowania kart graficznych?

--
Pozdro,
Maxiu